Pád cen: Porr chce postavit dálnici D11 za 62 procent předpokládaného rozpočtu
Na Ředitelství silnic a dálnic se dnes otevíraly obálky ve dvou největších soutěžích poslední doby. Stavební firmy se utkaly především
Na Ředitelství silnic a dálnic se dnes otevíraly obálky ve dvou největších soutěžích poslední doby. Stavební firmy se utkaly především o úsek dálnice D11 Smiřice – Jaroměř, kde předpokládaná cena zadavatele činila 2,4 miliardy korun.
Za vítězstvím nyní podle dokumentů, které má deník Zdopravy.cz k dispozici, míří skupina Porr. Ta je ochotná sedmikilometrový úsek postavit za cenu 1,498 miliardy korun, což je 62 procent ceny projektanta. Na druhém místě figuruje sdružení Metrostav, Eurovia, Swietelsky (1,528 mld., 64 pct.), třetí je konsorcium M-Silnice, Hochtief, Colas (1,574 mld., 66 pct.). Celkem se do soutěže přihlásilo osm firem či sdružení, z nichž pouze poslední Doprastav překročil předpokládanou cenu (102 pct.). Zajímavostí je účast italsko-tureckého sdružení Astaldi – IC Icatas Insaat. To skončilo šesté s cenou 1,917 miliardy (80 pct.).
Neméně zajímavou je zakázka na úsek silnice první třídy číslo 16 Slaný – Velvary, jejíž součástí je severní obchvat Slaného. Zde cena v procentuálním vyjádření klesla ještě o něco hlouběji. První skončil Strabag s nabídkou 747 milionů, když předpokládaná cena investora je 1,3 miliardy. Strabag se tak dostal na 57 procent očekávané ceny. Druhý je Metrostav (786 mil.), třetí sdružení Herkul, Bögl Krýsl, VHS Teplice a IDS Olomouc (830 mil.). Celkem bylo devět zájemců.
Oba nejnovější tendry potvrzují trend prudkého snižování cen, ve kterém se firmy předhánějí v honbě za zakázkami. „Myslím, že se stavební firmy zbláznily. Kam to chtějí dospět,“ řekl deníku Zdopravy.cz vrcholný manažer z oboru. Jiní zase upozorňují na to, že žádná stavba neskončí vysoutěženou cenou, nýbrž fakticky vždy cena v průběhu realizace výrazně naroste o takzvané vícenáklady.