Elektrizace Zastávky u Brna: Příprava se odblokuje ještě letos, věří náměstek SŽDC
Více než sedm let příprav a administrativních tahanic si zatím vyžádal projekt elektrizace a zdvoukolejnění trati z Brna do Zastávky
Více než sedm let příprav a administrativních tahanic si zatím vyžádal projekt elektrizace a zdvoukolejnění trati z Brna do Zastávky u Brna. Ještě letos by se přitom měla hnout příprava po delší době kupředu. „Zdá se, že se po letech blýská na lepší časy, ještě v listopadu by mělo být znovu vydáno územní rozhodnutí, proti kterému není jiný opravný prostředek než soud. V březnu 2019 bychom mohli začít stavět, alespoň v prvním úseku mezi Brnem a Střelicemi, kde nebude tolik problémů s majetkovým vypořádáním,“ uvedl na nedávné konferenci náměstek šéfa Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb.
Územní rozhodnutí vydal přitom už před rokem úřad v Rosicích, odvolalo se ale proti němu sdružení Voda z Tetčic. To dlouhodobě proti stavbě brojí. Původně se dvacetikilometrový projekt měl realizovat už mezi lety 2012 a 2014, jenže už tehdy zrušil územní rozhodnutí soud na popud obce Tetčice. Pokud tedy SŽDC ještě letos získá nové územní rozhodnutí, uvolní jí to ruce k výkupu pozemků. Od majitelů bude muset získat desítky parcel. Náklady celého projektu dnes železničáři odhadují na 3,7 miliardy korun.
Stavba patří mezi strategické projekty na Brněnsku; vedle vlastní elektrizace dojde k zdvoukolejnění v úseku Střelice – Tetčice – Zastávka u Brna. V rámci stavby budou nově vybudovány zastávky Starý Lískovec a Ostopovice. „Dojde k zavedení taktové dopravy, kdy ve špičkách bude takt 15 minut, ke zrychlení a tím zkrácení času cestování, zvýší se komfort cestování a bezpečnost,“ doplnil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Dnes vlaky mířící do Třebíče, Náměšti nebo Jihlavy jezdí v hodinových intervalech, mezi ně jsou ještě vloženy rychlíky přes České Budějovice do Plzně. Opraveny a zmodernizovány mají být i všechny stanice a zastávky, stavba se neobejde bez protihlukových zdí.