Infrastruktura Rozhovory Silnice Stavebnictví

Čížek: Vítězné nabídky v tendrech na dálnice nepokrývají náklady, lze očekávat krachy

Stavba na D1, foto: Ministerstvo dopravy
Stavba na D1, foto: Ministerstvo dopravy

Deník Zdopravy.cz otevřel v posledních dnech debatu o poklesu nabídkových cen v soutěžích o výstavbu silnic a dálnic. Podle předsedy oborového Sdružení pro výstavbu silnic a někdejšího šéfa společnosti Swietelsky stavební Petra Čížka nejsou ceny od projektantů nijak zásadně nadsazeny. Problém je na straně firem, které chtějí stavět i za sebevražedné ceny.

Čím si vysvětlujete takový pokles cen (oproti předpokladům projektantů) v nabídkách na velké stavby? Nejnověji ceny v soutěžích o D11 klesly na 62 a 65 procent.

Současná situace úrovně cen v nabídkových řízeních na velké silniční stavby je tristní a rozhodně nemá nic společného s kalkulacemi se zohledněním všech nákladů zhotovitele. Takzvané projektantské ceny nejsou určitě nadsazeny o zmiňované procentuální rozdíly. Úroveň cen je podle mne dána jakýmsi v uvozovkách manažerským rozhodnutím ve firmách. Hlavním důvodem jsou reálné obavy z nedostatku stavebních zakázek v nejbližší budoucnosti.

Podle vás tedy ceny nepokrývají náklady firem, ale jde o to získat práci bez ohledu na finanční výsledek?

Druhá část je správně. Nabízené ceny u většiny vítězů rozhodně náklady nepokrývají

Jaký dopad to může mít na kvalitu?

Doufám, že žádný. Bude to ovšem vyžadovat nekompromisní postup investorských organizací při výstavbě. Samozřejmě nelze vyloučit snahy stavebních firem o úspory třeba i dodáním lacinějších (méně kvalitních) materiálů. A to bude nutné hlídat.

Nehrozí, že si stavební firmy vezmou peníze zpět přes takzvané změny během výstavby a vícepráce?

Jsem přesvědčen, že ne. Týká se to zejména staveb investora ŘSD, který si to umí pohlídat.

Jaké dopady to tedy může mít do hospodaření firem a situaci na trhu?

Ekonomika firem se bude propadat a v průběhu příštích let můžeme bohužel očekávat bankroty dalších stavebních firem.

3 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • V roce 2013 se psalo, že kilometr německé dálnice stojí 260 mil. Kč a české 355 mil. Kč. Takže to nemusí být sebevražedné ceny, třeba se jen naučili německy stavět. To by ale měl říct někdo nezávislý, nikoli pan stavitel od fochu.

    • Dovolil bych si připomenout, že nežijeme v roce 2013, ale článek je o SOUČASNÉ SITUACI – září roku 2017

    • Přesně tak. Je to názor, ale je to názor velmi zainteresovaný.
      Jinak kdo tu ze stavebních firem krachnul? Eurovia určitě ne, žeby aspoň experti na mosty ze Studénky?