„Béčka“ nezmizí. České dráhy chystají modernizaci těch, co už měly vyřadit. Chybí jim vozy
Navzdory postupnému vyřazování starých východoněmeckých vagonů řady B chystají České dráhy modernizaci dalších vozů z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let.
Navzdory postupnému vyřazování starých východoněmeckých vagonů řady B chystají České dráhy modernizaci dalších vozů z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Původně je přitom chtěly vyřadit. Důvodem je nedostatek jiných typů. Během příštího roku chce firma provést další úpravy ve zhruba 50 kusech řady B, které nasazuje na některé dálkové vlaky. Vzhledem k původnímu potahu sedaček se jim říká také koženky.
„Jde o nové potahy sedadel, polepy stěn záchodů, kompletní vyčištění toalety, obložení oddílů, výměny osvětlení a seřízení okenních mechanismů,“ říká člen představenstva zodpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán. Podle něj jde o přechodný stav vylepšení stávajícího vozového parku, než dorazí výrazněji modernizované nebo zcela nové vozy. Firma původně slibovala, že do dvou let zcela tyto vozy z dálkových vlaků vyřadí, ale například soutěž na dodávku 50 moderních vozů pro linku Praha – Budapešť dosud nebyla ukončena.
Má jít o podobné úpravy, jakými prošlo 78 vozů během letošního roku, které nyní nasazují České dráhy například na trasu Praha – České Budějovice. „Všechny starší vozy dálkové dopravy jsou již také vybaveny signalizací uzavření dveří,“ dodal Štěpán.
I když bude část „Béček“ nyní modernizovaná a zůstanou zatím v provozu, zbývající nemodernizované vozy České dráhy přece jen postupně vyřazují, jak uvádí Miroslav Kupec, člen představenstva odpovědný za techniku, servis a majetek: „Ročně rušíme desítky starších vozů označovaných lidově jako „koženky“ nebo „Béčka“. Z běžného provozu jsme už vyřadili například dříve velmi rozšířené typy označené jako B255 nebo B256. Nejlépe do konce roku bychom chtěli vyhlásit soutěže na 90 rychlíkových vozů a 31 ucelených jednotek pro dálkovou dopravu, které také nahradí starší soupravy. Výrobu těchto vozidel objednáme ve chvíli, kdy pro ně budeme mít zajištěnou práci a financování na základě kontraktů na dopravní obslužnost,“ dodal Kupec.