Arriva, Leo Express a RegioJet tlačí na ministerstvo, podaly nabídky na dálkové vlaky
Ministerstvo dopravy čelí soustředěnému tlaku alternativních železničních dopravců, kteří se chtějí podílet na zajištění dálkové dotované dopravy poté, co s
Ministerstvo dopravy čelí soustředěnému tlaku alternativních železničních dopravců, kteří se chtějí podílet na zajištění dálkové dotované dopravy poté, co s koncem roku 2019 vyprší desetiletá smlouva s Českými drahami. Ministerstvo oznámilo (notifikovalo) v Bruselu přímé zadání na přechodnou dobu, do budoucna pak počítá se soutěžemi. Svou nabídku na ministerstvo poslaly Arriva, Leo Express a RegioJet, všechny tři firmy to dnes oznámily fakticky ve stejný čas.
„Očekáváme, že se těmto nabídkám začne ministerstvo neodkladně věnovat tak, aby s péčí řádného hospodáře vybralo dopravce, kteří budou dálkové spoje od prosince 2019 provozovat za nejvýhodnějších podmínek pro stát a pro cestující,” uvedl provozní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt.
Podle Leo Expressu by mělo ministerstvo vybrat nejvýhodnější nabídky nejpozději letos na podzim, aby měli dopravci čas se připravit. „Leo Express podal nabídky na vybrané tratě a čeká na další kroky ze strany ministerstva. Máme unikátní zkušenosti z mezinárodní dopravy a zahraničních trhů v Německu, Slovensku, Polsku a dalších zemích,“ říká šéf Leo Expressu Peter Köhler. Podle něj firma nabídla na všechny linky, o které má zájem, lepší kvalitu za nižší dotace než dnes. Žádná z firem neuvádí, na jaký soubor tratí podala nabídku, v minulosti například Leo Express projevil zájem o Západní expres do Mnichova.
Zhruba před měsícem dostalo MD nabídku i od Arrivy. „Předali jsme nabídky, které by znamenaly pro státní pokladnu úsporu přes sto milionů korun ročně, pokud by stát využil naše služby v plném rozsahu,“ uvedl obchodní ředitel Arrivy Jiří Nálevka.
„Alternativní nabídky na zajištění provozu vybraných linek dálkové dopravy po skončení stávajících smluvních vztahů s ČD jsme obdrželi, nyní je musíme pečlivě prostudovat,“ uvedla Lenka Rezková z tiskového oddělení ministerstva. Úřad chce nicméně do budoucna zadávat dálkovou dopravu v řádných soutěžích, které budou probíhat podle vládního harmonogramu. V prvním balíku jsou rychlíky na tratích Pardubice – Liberec, Praha – Ústí nad Labem – Chomutov – Cheb a Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc. Vítězové soutěží by zde měli vyjet koncem roku 2020.