Zelení proti žlutým. Bitva, na které vydělají cestující. Ale jak dlouho…
(Komentář) Je to událost číslo jedna letošního roku v tuzemské autobusové dopravě. FlixBus vstoupil tento týden na domácí trh vnitrostátních
(Komentář) Je to událost číslo jedna letošního roku v tuzemské autobusové dopravě. FlixBus vstoupil tento týden na domácí trh vnitrostátních dálkových linek a začal konkurovat hlavně RegioJetu. Zatímco v Německu sfoukl a vymazal své konkurenty často během pár měsíců a prakticky ovládl tamější trh, teď ambiciózní firmu s bohatými investory v zádech čeká podstatně náročnější sousto. RegioJet. Jak jejich souboj může dopadnout?
RegioJet ovládl dálkové autobusy v Česku a podle toho někdy situace vypadá. Autor těchto řádků je bohužel nucen hrát pravidelnou hru s názvem F5, kdy například v neděli večer zjistí, že musí z Liberce do Prahy následující pondělí a všechny spoje od 5.30 do oběda jsou beznadějně vyprodané.
Mezi Libercem a Prahou totiž nemají žluté autobusy konkurenci, pokud tedy někdo za ni nepovažuje dvě a půl hodiny ve vlaku. Nezbývá nic jiného než obnovovat stránku a doufat, že někdo rezervaci zruší. Monopol nikdy většinou nesvědčí a trase Liberec – Praha je toho důkazem. Přidávat posily se totiž žlutému dopravci příliš nevyplatí: obvykle jedou plné jen jedním směrem.
Když RegioJet ještě jako Student Agency vstupoval na trasu do Liberce, měl to lehké. Obliba ČSAD Liberec u místních cestujících byla hluboko pod bodem mrazu, soukromý Hotliner se teprve rozjížděl. K tomu ještě mediální smršť kvůli zákazu vjezdu na nádraží a za chvíli byl žlutý dopravce na lince sám.
FlixBus teď rozhodně nemůže počítat s tím, že se mu povede něco podobného. Ano, RegioJet má své mouchy a ne malé. Kromě vyprodaných autobusů méně místa na sedačkách či velmi málo funkční wifi, stále ale poskytuje služby na zcela jiné úrovni, než za dob jiného monopolu.
Bude zajímavé sledovat konkurenční boj, co vlastně zákazníci chtějí: zda plný servis s horkým nápojem z automatu a novinami, nebo pohodlnou jízdu na sedačkách s dostatečnými rozestupy bez nutnosti mačkat se s dalším spolucestujícím.
První dopady jsou zatím jasné: u Regiojetu jde najednou to, co dlouho nešlo. Například zdarma storno do 15 minut. Jízdenky zlevnily, i když ne extrémně. Neozývají se zatím výkřiky o nekalé konkurenci, ale jasná reakce na vstup konkurence.
Ideální scénář? Na linkách se uživí oba dopravci. Nakonec může konkurenční boj vést k tomu samému, co ve vlacích mezi Prahou a Ostravou, kde dnes po železnici jezdí o 250 % více cestujících, než před pěti lety. Konkurence a jejich služby přitáhla nové cestující a vytáhla lidi z aut. Už dnes je to patrné na mezinárodních autobusových linkách, kde počty pasažérů prudce rostou. Nejhorší, co naopak může nastat, že tu zůstane jeden dopravce, jedno jaké barvy.
Radim Jančura vybudoval z autobusů klíčovou část svého byznysu, která dotovala start jeho žlutých vlaků. Poté, co se vlaky překlopily do zisku, můžeme být brzo svědky opačné situace, kdy vlaky budou dotovat jeho autobusy, aby je udržel proti zelené invazi.