Zbytečné či potřebné protihlukové stěny? U Českého Těšína rostou mezi tratí a silnicí
Jen necelý kilometr protihlukových stěn vyrostl loni podél českých železničních tratí. I přes zpomalení růstu ale instalace nových budí velké
Jen necelý kilometr protihlukových stěn vyrostl loni podél českých železničních tratí. I přes zpomalení růstu ale instalace nových budí velké diskuze, zda jsou skutečně potřeba.
Zatím posledním příkladem je protihluková stěna na trati mezi Karvinou a Českým Těšínem. Na její stavbu mezi tratí a silnicí upozornil prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10210413323724186&set=pcb.10210413324724211&type=3&theater
Správa železniční dopravní cesty ale odmítá, že by stěny stavěla jen tak. „Návrh protihlukových opatření vychází z přísných požadavků platné legislativy, kterou je povinen provozovatel dráhy plnit. Tento návrh opatření vždy podléhá schválení zástupcem orgánu ochrany veřejného zdraví, tedy Krajské hygienické stanice,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Stěny, na které Vyka upozornil, podle něj primárně slouží pro eliminaci překročení limitních hladin hluku z dopravy na železniční trati v chráněném venkovním prostoru staveb a v chráněném venkovním prostoru. Dokládá to i leteckým snímkem, na kterém jsou zakreslené šipkou místa, odkud fotky jsou. „Je patrné, že nechrání pouze automobily a les,“ dodal Illiaš.
Podobný rozruch budí například i nová monumentální stěna jižně od Veselí nad Lužnicí, která uprostřed luk bez jakékoliv zástavby odděluje nový úsek dálnice D3 od 4. koridoru. Obě tepny zde vedou souběžně jen pár metrů od sebe. Stěnu mají na svědomí tentokrát silničáři z Ředitelství silnic a dálnic, železničáři zde naopak svou vášeň pro zdi drželi na uzdě.
Podle posledních dat je v Česku podél železnice 238 kilometrů protihlukových stěn. Délka stěn je započítána za každou stranu tratě zvlášť, protože ne vždy jsou z obou stran. Pokud je tedy například kilometr po obou stranách, jsou počítány kilometry dva.
Protihlukové stěny na české železnici vadí často nejen cestujícím, ozvali se i hasiči, že jim komplikují příjezd k případné nehodě. Vznikají navíc na místech, kde na první pohled chrání od hluku maximálně les. SŽDC se odvolává na zákon o ochraně veřejného zdraví a limity hluku z roku 2011.