Zakázková válka mezi archeology. ŘSD nemůže začít s průzkumem pro dálnici do Trutnova

ÚOHS zrušil na popud Eurovie a spol. výběr firmy na archeologický průzkum.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ztrácí měsíce času při přípravě stavby posledního úseku dálnice D11. Soutěž na záchranný archeologický průzkum (ZAV) napadl úspěšně druhý uchazeč v pořadí. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) tento týden zrušil výběr vítěze soutěže.
O zrušení výběru vítěze informoval na síti X generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Uvedl, že „válka“ mezi archeology oddaluje výstavbu dálnic. Podle rozhodnutí ÚOHS není najisto prokázáno, že člen týmu vybraného dodavatele má požadovanou zkušenost. Podobný problém má ŘSD i u dálnice D35 z Hořic do Úlibic.
Do soutěže se přihlásila dvě sdružení. Podle údajů z nabídek jedno požadovalo za provedení prací 283 milionů včetně DPH, nabídka druhého sdružení je podle dokumentů 414 milionů korun. Prvním sdružením je Samson Praha a Labrys, druhým pak Eurovia CZ, Univerzita Hradec Králové, Smola HK, Archeologické centrum Olomouc a Archaia. Podle jejich názoru vítěz nesplnil stanovené podmínky.
„Je to pro nás kritická komplikace v přípravě obou staveb. Nesetkávali jsme se s tímto problémem. Nesetkávali jsme se s tím, že by tyto zakázky končily na ÚOHS, je to poprvé. Firmy na to mají právo, ale pro nás je to nepříjemná skutečnost, která nám časově velmi komplikuje situaci,“ uvedl Mátl v květnu.
ŘSD chtělo obě stavby zahájit letos, tento plán je teď ohrožený. Obě stavby mají vydané stavební povolení v právní moci. Jsou vykoupené pozemky, dokončují se poslední dočasné zábory a vypořádání věcných břemen.
Na samotnou stavbu D11 z Jaroměře do Trutnova aktuálně běží soutěž. Nejlevnější nabídku na stavbu necelých 20 kilometrů dálnice podalo sdružení Eurovia CZ, MI Roads, Metrostav TBR a M-Silnice, dálnici by postavilo za 9,087 miliardy korun. Běží hodnocení nabídek.
Celá stavba má od loňského října po letech sporů stavební povolení. Stavbu dlouho blokovaly spory s jedním z majitelů pozemků Petrem Holubcem, ty jsou již minulostí. Stavba má podle dosavadních předpokladů začít příští rok, hotovo má být v roce 2028. Půjde o další dálniční úsek s tunelem. Vznikne v oblasti Kamenného vrchu, levý tubus bude dlouhý 780, pravý 756 metrů.
ŘSD na poslední části D11 ušetří miliardy. Nejblíže zakázce je nezvyklé sdružení, Poláci jsou dražší