Zafinancovat a dostavět dálnici D4 chce sedm uchazečů, do finále postoupí čtyři
Projekt dostavby dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem za soukromé peníze (PPP) nemá o zájemce nouzi. Do soutěže ministerstva dopravy
Projekt dostavby dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem za soukromé peníze (PPP) nemá o zájemce nouzi. Do soutěže ministerstva dopravy se přihlásilo sedm konsorcií, která chtějí dálnici zaplatit, postavit a dalších 25 let se o ní starat.
Stát do užšího výběru pošle čtyři uchazeče, s nimiž ještě letos zahájí soutěžní dialog. Na twitteru to oznámil mluvčí MD Jakub Stadler. Podrobnosti k uchazečům ale ministerstvo s poukazem na zákon o veřejných zakázkách tají. Zájem si nicméně pochvaluje. „Se soutěží to vypadá dobře,“ sdělil Stadler.
Dostavba D4 s využitím projektu PPP je jednou z největších státních zakázek. Její vítěz dálnici vyprojektuje, zafinancuje, postaví a bude se o ní starat. Odhadovaná hodnota zakázky je 24,9 miliard korun.
Jde o pilotní projekt PPP na výstavbu českých dálnic (když pomineme fiasko se společností Housing&Construction na D47 z doba vlády Miloše Zemana). Ředitelství silnic a dálnic v současnosti stavbu připravuje. Do letošního října chce obnovit již jednou vydané kladné stanovisko EIA, do října příštího roku pak chce ukončit výkupy pozemků a ve druhé polovině roku 2019 rovněž získat stavební povolení. Smlouvu s vítězem by chtělo mít ministerstvo v červenci příštího roku.
O dostavbě chybějících 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou PPP rozhodla vláda už v lednu 2016. Výrazně se ale zdržel výběr poradce, když první tendr byl zrušen. Nakonec loni v létě ve druhém tendru zvítězilo sdružení White&Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika.
Kromě výstavby 32 nových kilometrů se vítěz bude starat o dalších již hotových 16 kilometrů D4. Z dopravního hlediska bude zřejmě pro řidiče nejdůležitější obchvat Čimelic a vyřešení křižovatky Lety, která nechvalně proslula řadou vážných nehod. Stát bude vítěznému konsorciu náklady splácet.