Čeští mostaři při náročné operaci spustili kilometrový most v Pirně o 1,5 metru dolů

Unikátní mostní konstrukce Gottleubatalbrücke má za sebou obtížný manévr.
Stavba nezvykle subtilního mostu přes údolí říčky Gottleuba (v Čechách Rybný potok) v saské Pirně má za sebou podle stavbařů nejnáročnější fázi. Po posledním devátém výsuvu ocelové konstrukce, ke kterému došlo loni v létě, stavbaři spojili pilíře s nosnou konstrukcí mostu.
Stavbu mají na starosti čeští mostaři z Metrostavu. V říjnu dokončili unikátní spuštění mostu z výsuvné výšky o 1,5 m níže do místa definitivního uložení.
„Na běžných ložiskových pilířích by se jednalo o pro profesionály takřka rutinu, ale na tzv. náběhových pilířích bylo nutné spustit nosnou konstrukci o 1 m a následně srovnat výsuvem a teplotními pohyby zcela stochasticky vychýlené pilíře osu na osu s nosnou konstrukcí,” uvedl vedoucí celého projektu Marek Foglar.
Až v 70metrové výšce byly pilíře rovnány vodorovně uloženými hydraulickými lisy, následně byl vložen ocelový trn, který vytvořil kloubové spojení pilířů a nosné konstrukce.
Vše pokračovalo unikátním spuštěním na nulovou výšku tak, aby bylo v dalších krocích možné konstrukci s pilíři monoliticky spojit. Celý proces, včetně demontáže cca 60 tun pomocných konstrukcí, které byly nutné na každém pilíři pro výsuv, trval přibližně pět měsíců.
Mostaři pro tyto práce vyvinuli, vyrobili a aplikovali unikátní ztužení rámového rohu, které následně pomocí samořiditelných podvozků přemístili mezi třemi osami mostu.
Most s názvem Gottleubatalbrücke je součástí silničního obchvatu Pirny a podobně jako pražský Nuselský most se klene nad městskou zástavbou. Bude mít tři jízdní pruhy a po dokončení propojí silnici z Bad Schandau na přivaděč k dálnici A17.
Most má extrémně štíhlou nosnou konstrukci a je tak unikátní, že dlouho nebylo jasné, zda vůbec půjde postavit a projekt se na několik měsíců zastavil.
Stavba mostu dohromady spolyká sedm tisíc tun konstrukční oceli a 12 tisíc kubíků betonu. Sdružení nyní pokračuje přípravami betonáže mostovky a pracemi na napojení stavby na silnici B172. Uvedení do provozu se očekává v říjnu 2026.








