Výkony českých kamionů klesají, ztrácejí v mezinárodní dopravě i na tuzemských dálnicích
České kamiony dál vyklízejí pozice v mezinárodní dopravě, což vede k razantnímu poklesu jejich celkové výkonnosti. Vyplývá to z nejnovějších
České kamiony dál vyklízejí pozice v mezinárodní dopravě, což vede k razantnímu poklesu jejich celkové výkonnosti. Vyplývá to z nejnovějších statistik ministerstva dopravy za loňský rok.
Objem zboží na korbách českých nákladních aut loni sice narostl o čtyři procenta na 479 milionů tun, výsledek ale táhne výhradně vnitrostátní doprava. Objem nákladu v mezinárodní přepravě naopak klesl téměř o pětinu.
To se projevuje i na – pro dopravce a jejich hospodaření mnohem důležitějším – ukazateli, kterým jsou výkony v tunokilometrech. Ty za celý loňský rok dokonce klesly pod rok 2005, který byl prvním celým rokem České republiky v Evropské unii.
Za loňský rok klesl počet tunokilometrů meziročně o sedm procent na 41 miliard, v mezinárodní dopravě ale pokles činil 22 procent. Generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř vidí tři důvody: nedostatek řidičů, východní konkurenci s nižšími náklady a protekcionismus v podobě minimálních mezd a dalších opatření na Západě.
„Čeští řidiči chtějí být dříve doma a do profese se noví nehrnou. Získání řidiče z Ukrajiny trvá u nás půl roku, v Polsku dva týdny,“ říká Hromíř. S polskou konkurencí srovnává i odvody z mezd, které v Polsku činí 21 procent, v tuzemsku 34 procent. „Navíc mají i nižší spotřební daň z nafty o dvě koruny. S tím se těžko v cenách soutěží,“ doplňuje. Podle něj navíc postihy za nedodržování či nedokladování minimální mzdy ve Francii, Německu nebo Rakousku odradily mnohé české dopravce od jízd do těchto zemí. „Dopravci přesouvají část výkonů z mezinárodní kamionové dopravy do vnitrostátní dopravy. Naše zakázky do zahraničí přebírají Poláci, Rumuni, Bulhaři, Maďaři nebo Litevci,“ dodává Hromíř.
Situaci dokreslují i údaje z českého mýtného systému (MYTO CZ). Loni se na českých dálnicích vybralo rekordních 10,8 miliardy korun, což je meziročně o čtyři procenta více. Podíl českých dopravců na dálničním provozu ale setrvale klesá a loni spadl pod 50 procent (49,7 pct.). Ještě v roce 2012 to bylo 57,45 procenta. Roste podíl Poláků, kteří v roce 2015 vytlačili z druhého místa Slováky, Maďarů, Rumunů a Bulharů. Kamiony ze západoevropských zemí v českých statistikách téměř nefigurují.
Naopak výkony českých nákladních dopravců na železnici loni vzrostly, vlaky přepravily téměř 99 milionů tun, meziročně o 2,5 procenta více. V tunokilometrech nárůst činil čtyři procenta na 16,5 miliardy. U obou ukazatelů rostla vnitrostátní i mezinárodní doprava, nejde ale o čísla, která by výrazněji měnila poměr silnice versus železnice.
Výkony kamionů:
2018 tuny (v tis.): 479235 (celkem), 445324 (vnitro), 33911 (mez.)
2018 tunokilometry (v mil.): 41073 (celkem), 23543 (vnitro.), 17530 (mez.)
2017 tuny (v tis.): 459433 (celkem), 417972 (vnitro), 41460 (mez.)
2017 tunokilometry (v mil.): 44274 (celkem), 21899 (vnitro), 22374 (mez.)
2016 tuny (v tis.): 431889 (celkem), 382009 (vnitro), 49880 (mez.)
2016 tunokilometry (v mil.): 50315 (celkem), 22304 (vnitro), 28010 (mez.)
2005 tuny (v tis.): 461144 (celkem), 423598 (vnitro), 37546 (mez.)
2005 tunokilometry (v mil.): 43447 (celkem), 15519 (vnitro), 27928 (mez.)
Výkony nákladních vlaků:
2018 tuny (v tis.): 98857 (celkem), 38502 (vnitro), 60354 (mez.)
2018 tunokilometry (v mil.): 16490 (celkem), 5903 (vnitro), 10587 (mez.)
2017 tuny (v tis.): 96516 (celkem), 38440 (vnitro), 58077 (mez.)
2017 tunokilometry (v mil.): 15843 (celkem), 5499 (vnitro), 10344 (mez.)
2016 tuny (v tis.): 98034 (celkem), 39692 (vnitro), 58342 (mez.)
2016 tunokilometry (v mil.): 15619 (celkem), 5325 (vnitro), 10293 (mez.)
Pramen: MDČR