Vlaky budou v Jihomoravském kraji po roce 2019 provozovat České dráhy
Železnice na jižní Moravě zůstane i v příštích letech doménou Český drah. Státní dopravce vyhrál zakázku Jihomoravské kraje na dopravní
Železnice na jižní Moravě zůstane i v příštích letech doménou Český drah. Státní dopravce vyhrál zakázku Jihomoravské kraje na dopravní obslužnost minimálně na další tři roky, maximálně na šest let. Šlo o dosud největší vypsanou zakázku na železniční obslužnost v tuzemsku, předpokládaná hodnota byla 5,6 miliardy korun. České dráhy byly jediným účastníkem soutěže. Výsledky tendru dnes potvrdila rada kraje.
„Rozhodli jsme se pro tendr prostřednictvím nabídkového řízení, které bylo přístupné všem dopravcům. Se svou nabídkou se však přihlásily pouze České dráhy,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Roman Hanák.
Zásadním kritériem pro kraj byla podle něj cena za takzvaný místokilometr na linkách S2 a S3 (kde chce kraj v budoucnu nasadit vlastní nové vlaky) a cena za místokilometr na ostatních železničních linkách. „České dráhy nabízí 0,653 koruny na páteřních linkách a 1,175 koruny na zbytku sítě,“ přiblížil Hanák. Podrobnosti k cenám deník Zdopravy.cz zjišťuje a přinese je v příštích dnech.
Tendr byl vypsán na přechodné období po roce 2019, kdy Jihomoravskému kraji skončí původní desetiletá smlouva s Českými drahami. Dopravce bude také do provozu postupně přebírat nové elektrické železniční jednotky, jejichž nákup kraj plánuje. Jasno o dodavateli chce mít do konce roku. Kraj chce posléze vysoutěžit i dlouhodobou smlouvu s dopravcem, předpokládá se kontrakt na 15 let.
Jihomoravský kraj je pro České dráhy jedním z největších zákazníků. Ročně společně s příspěvkem od státu platí Českým drahám téměř miliardu korun. Podmínky tendru přitom napovídaly, že nikdo jiný než České dráhy zřejmě nemá šanci uspět.
Dalším krajem, kde aktuálně běží soutěž na zajištění vlakové dopravy, jsou jižní Čechy.