Ve Žďáru začala stavba jižní spojky, má odlehčit Brněnské ulici
Odborníci předpokládají, že v místě přeložky by se měla nacházet stará cihelna s cihlářskou pecí.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zahájilo stavbu přeložky silnice I/37, která ve Žďáru nad Sázavou propojí ulice Brněnská a Jihlavská, a přinese tak místním alespoň drobnou úlevu od tranzitní dopravy. Stavba 700 metrů dlouhé silnice si vyžádá 113 milionů korun, hotova má být na jaře 2025. Zakázku v tendru získala společnost Aquasys, která má ve Žďáru sídlo.
Přeložka má odlehčit především Brněnské ulici, v níž se dnes spojují dopravní proudy směřující do Žďáru od východu po silnici I/19 ve směru od Nového Města na Moravě a od jihu po silnici I/37 ve směru od Velké Bíteše (a tím od dálnice D1). Denně tudy projede 11 tisíc aut.
„Propojka ulic Jihlavská a Brněnská je jednou z částí plánovaného obchvatu města. Stavba převede část nákladní a osobní dopravy z vnitřní sítě ulic Jihlavské a Brněnské do nově vybudovaného úseku a odlehčí křižovatce ulic Jihlavská a Brněnská. Tranzitní doprava pojede přímo po nové propojce,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Přeložka je navržena jako dvoupruhová, na obou koncích bude okružní křižovatka. Po dokončení bude úsek navazovat na již zprovozněnou propojku ulic Brněnská a Jamská.
Zároveň se stavbou začne v trase archeologický průzkum. Odborníci na základě zjišťovacího průzkumu z roku 2021 předpokládají, že v místě přeložky by se měla nacházet cihelna s cihlářskou pecí. Vlastnil ji podle ŘSD známý jihlavský průmyslník Karel Löw (1849-1930).
Obyvatelé Žďáru nad Sázavou ale vyhlížejí především úplný odsun silnice I/37 z města, a to v podobě šestikilometrového západního obchvatu. Zhruba před rokem získala stavba souhlasné stanovisko v procesu posouzení vlivů na okolí (EIA). „Předpokládá se, že stavba bude zahájena v roce 2031 a ukončena 2034,“ píše se v předložené dokumentaci.
Obchvat je rozdělen na dvě části: severní (2,4 km) a jižní (3,6 km). Jeho součástí budou mimo jiné dvě mimoúrovňové křižovatky a dvanáct mostů.