V Plzni začala modernizace vozovny Slovany, bude mít 16 tisíc metrů zelené střechy
Demolice části vozovny začne ve středu.
Plzeňské městské dopravní podniky začaly (PMDP) s jednou z největších investičních akcí ve své historii. Téměř dvoumiliardová rekonstrukce vozovny Slovany proběhne za plného provozu. Část budovy tento týden zmizí.
Už minulý týden začaly menší bourací práce v severní části areálu, první velká demolice je naplánována na středu. Do konce letošního roku se počítá se začátkem demolice staré haly, zahájením výstavby východní části kolejiště a výstavbou provizorního zázemí pro servisní organizaci.
Podle mluvčího PMDP Reného Vávra došlo už dnes k uzavření ulice Slovanská alej. Do ní mají nově povolen vjezd jen vozidla MHD a dopravní obsluha. Na veřejnost budou mít dopad stavební práce na Slovanské aleji, které budou zahájeny v pondělí 16. listopadu. Od tohoto dne bude vjezd povolen pouze pro vozidla MHD a dopravní obsluhu.
Rekonstrukce má přinést rozšíření kapacity i lepší zázemí pro zaměstnance i menší vliv na okolní obytnou zónu. „Vozovna tramvají na Slovanech se poprvé otevřela již v roce 1943, kde stála nejprve téměř osamoceně, postupně vznikaly v okolí budovy, až vozovnu obklopila celkově zástavba. V 60. letech vznikla další část vozovny a v 80. letech přirostla poslední část. Vzhledem ke stáří vozovny je nutná kompletní rekonstrukce, která potrvá pouze dva roky a kterou zvládneme bez omezení provozu ve městě,“ uvedl primátor Plzně Martin Baxa. „Jedná se o nezbytnou investici, jelikož váha tramvají, které jsou v současné době ve vozovně odstaveny, je často až šestinásobná,“ popisuje Roman Zarzycký, 1. náměstek primátora a předseda představenstva PMDP.
Vozovna už nebude tepelným ostrovem
„Modernizace tramvajové vozovny má velký význam pro veřejnou dopravu ve městě Plzni. Vedle toho nové budovy vylepší i klima v areálu a jeho okolí, když všechny budou mít zelenou střechu, což zamezí tomu, aby areál vozovny byl obrovským tepelným ostrovem. Vznikne tak unikátní projekt 16 tisíc metrů čtverečních zelených střech,“ přiblížil náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Michal Vozobule.
Do soutěže na rekonstrukci se přihlásilo pouze sdružení, které vede Metrostav. Jeho členy jsou ještě firmy Berger Bohemia a slovenská TSS Grade. PMDP odhadoval cenu na 1,518 miliardy korun, konečná cena je 1,698 miliardy korun. S daní z přidané hodnoty nakonec přesahuje dvě miliardy korun.
Velkou část nákladů má pokrýt dotace, PMDP získal evropskou dotaci 720 milionů korun. Plánovaná rekonstrukce má vyřešit i další problémy. Počítá s umístěním dosud chybějící myčky tramvají, diagnostiky kol, průjezdnými kolejemi usnadňujícími provoz ve vozovně či novou administrativní budovou.
Dokončení rekonstrukce vozovny Slovany je plánováno na konec roku 2022.