V nošovické automobilce Hyundai hrozí stávková pohotovost, jednání o nové kolektivní smlouvě vrcholí

Výroba nové generace Hyundai Kona Electric. Foto: Hyundai Motor Manufacturing CzechVýroba nové generace Hyundai Kona Electric. Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Celková mzda by rostla méně než u konkurence, upozorňují odbory.

Spor mezi nošovickou automobilkou Hyundai Motor Manufacturing Czech a odboráři ohledně nové kolektivní smlouvy vrcholí. Na stůl se dokonce dostala možná hrozba stávkovou pohotovostí i případné vyhlášení stávky.

Do vyjednávání se před časem kvůli neshodám zapojil zprostředkovatel, vedení společnosti nyní akceptovalo jeho doporučení na novou podobu kolektivní smlouvy a na stole tak leží nabídka, plynoucí právě z jeho doporučení.

Odbory aktuálně zvažují, jestli na návrh zprostředkovatele kývnout. O rozhodnutí již mezi odboráři proběhlo interní hlasování, nyní do něj chtějí zapojit i ostatní zaměstnance. Pokud hlasující nebudou návrh nové kolektivní smlouvy akceptovat, souhlasí s vyhlášením stávkové pohotovosti, zahájením sběrů podpisů ohledně souhlasu se stávkou i případným vyhlášením samotné stávky. Automobilka situaci nekomentovala.

„Tak a je to tady – v rukou máme doporučení zprostředkovatele, a ty máš opět možnost reálně ovlivnit, jestli toto vyjednávání již ukončíme podpisem nové kolektivní smlouvy, nebo jej naopak ještě vygradujeme vyhlášením stávkové pohotovosti, zahájením sběrů podpisů ohledně souhlasu se stávkou, a v krajním případě pak i vyhlášením samotné stávky,“ píší odboráři.

Menší nárůst mezd než u minimální mzdy

Zprostředkovatel podle odborů doporučuje například nárůst základních mezd v průměru nejméně o 4,8 % k 01. 04. 2025 a 4,8 % k 01. 01. 2026. To je dle odborářů v součtu za rok méně, než je letošní nárůst minimální mzdy v ČR.

Dále doporučuje zrušení tabulky ohledně bonusu za splnění plánu a její nahrazení vzorečkem, vyplacení mimořádného bonusu ve výši 25 tisíc po podpisu kolektivní smlouvy a dalších 25 tisíc vyplacených v dubnu 2026.

„Ve skutečnosti to ovšem i po zohlednění výše bonusu za splnění plánu znamená, že si zaměstnanci reálně meziročně vůbec nepolepší,“ uvádí odbory.

Dále zprostředkovatel navrhuje zpřísnění podmínek pro výplatu mimořádného bonusu či zdražení každého obědu o 5 korun.

„Zprostředkovatel nezohlednil požadavek odborů na jednoletou platnost kolektivní smlouvy, příspěvek na sportovní a kulturní činnost či na navýšení odstupného při dlouhodobé ztrátě zdravotní způsobilosti a při propouštění z organizačních důvodů. Vyloženě pak zprostředkovatel zamítnul zavedení příplatku pro zaměstnance pracující ve 12hodinových směnách, sloučení příspěvku na penzijko / životko / DIP do jednoho balíku a poskytnout zaměstnancům svobodnou možnost volby kam tyto prostředky alokovat či zrušení pátečních nočních směn,“ dodávají odbory.

Pokud by odbory na návrh nové kolektivní smlouvy kývli, celková mzda by zaměstnancům závodu podle nich letos rostla méně než v Toyotě Kolín, Kia Žilina či Škodě Auto. Hlasovat se bude do 22. 4., finální vyjednávání má proběhnout na konci měsíce.

Méně aut než loni

V letošním roce plánují v Nošovicích vyrobit méně vozidel než loni, a to přibližně 295 tisíc. S ohledem na plánované snížení výroby automobilka zpomalila rychlost linky z 66 na 60 vozidel za hodinu.

Jak již automobilka dříve informovala, počet zaměstnanců poklesne zhruba o stovku, a to kombinací přirozené fluktuace a snížení počtu agenturních zaměstnanců.

Tagy HMMC hyundai Hyundai Motor Manufacturing Czech Hyundai Nošovice kolektivní smlouva odbory stávka stávková pohotovost
7 komentářů