V Česku se loni prodalo nejvíce nových autobusů v historii, jedničkou bylo Iveco
Čísla z loňského roku český trh těžko zopakuje, odbytu pomohly soutěže krajů na dopravce.
Výrobci autobusů zažili v Česku loni nejlepší rok v historii podle objemu prodejů. Dopravci loni přihlásili do registru vozidel celkem 1367 nových autobusů. V porovnání s loňským rokem jde o nárůst o 12 %. Dosavadní prodejní rekord byl z roku 2015, kdy se registrovalo 1350 vozidel.
Vyplývá to z dnes zveřejněných dat Svazu dovozců automobilů. K rekordu přispěl především finiš v prosinci, kdy úřady zapsaly 234 nových autobusů. V praxi to znamená, že v Česku dochází k velké obnově autobusového parku, zejména v linkové regionální dopravě. Cestující tak mohou jezdit pohodlnějšími autobusy než dosud. Standardem se stává nízkopodlažnost nebo klimatizace.
Za nárůstem jsou především soutěže v některých krajích, kde bylo podmínkou pořízení nových vozidel. V první polovině roku tak došlo k velkému nárůstu registrací zejména díky zahájení plnění smlouvy v Plzeňském kraji, v závěru roku začala velká modernizace autobusů ve Zlínském kraji. Absolutně největší statistická změna probíhala ve Středočeském kraji, kde bylo registrováno 506 nových autobusů.
Bronz pro MAN
Nejvíce se loni v Česku registrovalo autobusů značky Iveco, celkem 539 vozidel. Na prvním místě tak vystřídal vysokomýtský výrobce společnost SOR Libchavy. Iveco v roce 2019 prodalo 326 autobusů, meziročně tak prodeje navýšilo o 65 %. SOR byl loni druhý s 344 autobusy, se 116 autobusy byl těsně třetí MAN. Tomu pomohla především velká zakázka pro Arrivu pro provoz v Plzeňském kraji. Čtvrtá Setra zaznamenala 112 registrací.
V nákupech loni převažovaly naftové autobusy, tvořily 77 % registrací. Zbytek připadá na CNG, elektrobusů bylo registrováno šest. Podle typu autobusů převažovaly linkové autobusy (777), městské autobusy tvořily 34 % loňských registrací. Jde především ještě o zakázku pro pražský dopravní podnik.
Opakovat letos rekordní čísla bude pro autobusové výrobce téměř nereálné. Na rozdíl od minulých let neběží žádná velká soutěž na provozovatele autobusových linek, která by přinesla registrace v řádu stovek nových vozidel, k velkým tendrům se nechystají ani městské dopravní podniky. Lze navíc očekávat, že s očekávaným propadem daňových příjmů města a kraje omezí investice do nových vozidel.