Úřad: Radiace na stavbě D11 zdraví lidí neohrožuje. Práce zatím stojí, hledá se místo pro popílek

Zvýšená radiace byla naměřena u hald s popílkem z elektrárny.
Naměřená přírodní radiace ze vzorků elektrárenského popílku ze staveniště D11 na Trutnovsku není důvodem pro další omezení stavby dálnice, zdraví lidí na staveništi neohrožuje. Vyplynulo to z vyjádření zástupců Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB). Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zvýšeným hodnotám radioaktivity v některých vzorcích pozastavilo práce v úseku dlouhém asi 300 metrů minulý týden.
„Toto zjištění spolu s naměřenými dávkovými příkony (radiace) na místě stavby nezakládá důvod pro jakákoliv bezprostřední opatření ve vztahu ke stavbě D11 a ani neznamená ohrožení zdraví jakýchkoliv osob, které se v dané lokalitě pohybují. Inspektoři SÚJB předali správci stavby pokyny, jak má dále postupovat,“ uvedla pro ČTK Lenka Babická z oddělení strategie SÚJB.
Vzorky ze stavby u elektrárny Trutnov Poříčí odebrali inspektoři v pátek 23. května. Zjistili, že hodnoty radioaktivity jsou mírně zvýšené jen u některých z nich.
V trase dálnice jsou tři haldy z popílku z uhlí spáleného v minulosti v trutnovské elektrárně Poříčí. V haldách byly zjištěny zvýšené koncentrace radioaktivity. Státní úřad pro jadernou bezpečnost již ve čtvrtek uvedl, že naměřené hodnoty radiace nejsou zdraví nebezpečné, ale rozhodl se pro podrobné měření na místě a odebrání vzorků.
ŘSD dnes na setkání s novináři na stavbě uvedlo, že v této části dálnice zatím znovu neobnoví. Musí vyřešit, jak naloží s popílkem v trase stavby, který má zvýšenou radioaktivitu. Lidem na místě stavby nebezpečí nehrozí. Jde o třicet tisíc metrů krychlových. Termín dokončení celého úseku dálnice o délce 21 kilometrů v roce 2028 ohrožený není, na ostatních částech se pracuje bez omezení. Popílek pochází ze spáleného hnědého uhlí v poříčské elektrárně a v trase dálnice je na třech haldách. Obsahuje radionuklidy draslíku, thoria a radia.
ŘSD si najmulo specializovanou firmu, která bude pokračovat v odebírání vzorků a jejich vyhodnocování. „Podle toho, jaké výsledky vyjdou, se domluvíme, jak dál,“ uvedl ředitel odboru radiační ochrany v průmyslu SÚJB Jiří Havránek. Nevyloučil, že popílek by mohl být uložen na běžnou skládku komunálního odpadu, pokud by v něm nebyly zjištěny jiné závadné látky, například chemikálie. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla by se část materiálu mohla využít i na stavbě dálnice.
První přesné výsledky měření z odebraných vzorků by měly být zhruba do jednoho měsíce. „Tři týdny totiž trvá takzvaná hermetizace vzorků. Jedná se o proces přírodních rozpadových řad,“ uvedla Hana Procházková z SÚJB.
V popílku v trase D11 bylo podle Havránka předběžně naměřeno ionizující záření asi do 1000 nanosievertů, což pro člověka nepředstavuje žádné riziko. Běžné přírodní pozadí v Česku má podle něj hodnotu okolo 120 nanosievertů, v některých lokalitách dosahuje až 300 nanosievertů.
Stavba 21 kilometrů dlouhého úseku za 11,7 miliardy korun bez DPH začala loni v říjnu. Do provozu by měla jít na jaře 2028. Má 28 mostů, dva tunely a tři mimoúrovňové křižovatky. Buduje ji sdružení v čele se společností MI Roads. Stavbu v minulosti zdržovaly spory o vítězství v tendru.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978, první devatenáctikilometrový úsek z Prahy do Bříství byl otevřen v říjnu 1984. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.
(zpráva upravena o nové informace ve 13:24)