Úkaz Dacia. Trh s novými auty klesá, rumunská značka roste o desítky procent
Trh s novými vozidly v Evropě dál klesá a většina velkých značek zaznamenává výrazný propad. Poslední vývoj přitom ukazuje i
Trh s novými vozidly v Evropě dál klesá a většina velkých značek zaznamenává výrazný propad. Poslední vývoj přitom ukazuje i značné přesuny v pořadí jednotlivých značek. Unikátem na trhu zůstává Dacia: ta se svými výsledky už přibližuje první desítce.
Zveřejněná data Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) ukazují, že během prvního čtvrtletí objem nových registrací aut meziročně klesl v Evropské unii o -3,3 % na 4,032 milionů vozidel. V samotném březnu byly prodeje nižší o 3,9 %.
Podle statistiky propadly prodeje na všech hlavních trzích s výjimkou března, kde registrace stouply o 0,2 %. V Česku spadly registrace o 12,2 %. Pokles na trhu trvá od loňského září, kdy se změnily emisní normy a automobilky mohou prodávat jen vozy, které prošly novou metodikou měření emisí WLTP. Hlavním důvodem poklesu je ale především zpomalení poptávky a menší důvěra spotřebitelů v další vývoj. Trh je navíc po letech růstu nasycen.
Velmi zajímavý je přitom vývoj jednotlivých značek. Evropskému trhu dál vévodí koncern Volkswagen, i přes mírný pokles registrací jeho tržní podíl stoupl na 23,8 %. Z velkých hráčů v první desítce zaznamenává velký propad Fiat (-14,1 %) a Ford (-10,2 %). Nissan za první čtvrtletí zmenšil své prodeje v Evropě o více než čtvrtinu -26,9 %. „Nissan má už své klíčové modely Qashqai a Juke staré, podle všeho trpěli také omezenými kapacitami motorů. Evropa je pro ně region s malou prioritou,“ vysvětluje důvody poklesu Petr Knap, vedoucí oddělení pro automobilový sektor v poradenské společnosti EY.
Mistrem růstu v období poklesu se ukazuje ale rumunská Dacia. Ta jen za březen v prodejích vyrostla o 22,2 % a dostala se například před Hyundai, Kiu či Nissan, za celé čtvrtletí pak roste o 13 %. Dacia se dlouho drží na předních příčkách u prodejů fyzickým osobám, roste o ní ale zájem už i u firem. „Dacia získává status auta, které lze použít i jako fleetové. Nabízí velmi dobrý poměr ceny a výkonu,“ vysvětluje úspěch rumunské značky patřící pod Renault Knap. V Česku se už několikrát Dacia dostala na třetí místo všech značek, v Evropě je aktuálně třináctá.
Posun obliby Dacie je patrný i na trhu ojetin. Podle dat z AAA Auto se Dacia letos posunula na desátou pozici nejprodávanější značky na trhu ojetých aut. „Nejlépe se z Dacií prodává model Duster, tvoří 51 % prodaných vozů této značky,“ řekl Michal Häckl z AAA Auto. Průměrná cena prodaných Dacií stoupla ze 184 426 Kč za rok 2018 na 208 173 Kč v prvním čtvrtletí letošního roku.
Nejprodávanější značky v Evropě za 1. čtvrtletí 2019
Volkswagen 445 697 (-1,6 %)
Renault 268 838 (-5,1 %)
Peugeot 260 139 (-2,2 %)
Ford 258 210 (-10,2 %)
Opel 237 113 (-3,6 %)
Mercedes 207 248 (-5,6 %)
BMW 195 976 (-4,2 %)
Audi 195 536 (-6,6 %)
Škoda 186 750 (-1,7 %)
Toyota 182 357 (-4,5 %)
Fiat 176 865 (-14,1 %)
Citröen 173 966 (+6,1 %)
Dacia 143 466 (+13,0 %)
Hyundai 136 625 (-3,6 %)
Kia 130 028 (+0,6 %)
Nissan 113 402 (-26,9 %)