Třinec bude testovat mikrobusy na osobní objednávku. Mají vychytat slepá místa MHD
Služba českého start-upu už funguje v Říčanech. Aplikace přivolá auto do deseti minut.
Třinec podepsal spolupráci s dopravním start-upem Citya. Ten má městu zpracovat dopravní analýzu a následně obyvatelům nabídnout sdílené poptávkové jízdy mikrobusem.
Městu by to mělo pomoci zefektivnit veřejnou dopravu a identifikovat její slabá místa. Služba, která už funguje v Říčanech u Prahy, se přizpůsobuje aktuální poptávce i trasám cestujících.
Citya prezentuje svou aplikaci jako nástroj, který dokáže na základě dat z dopravních modelů a simulací poptávky vypočítat nejefektivnější trasy pro cestující s různými nástupy i výstupy.
V rámci regionu cesta mikrobusem zpravidla trvá s nástupem, cestou i výstupem do 15 minut a stojí 40 korun. Po objednání v aplikaci přijede mikrobus pro cestujícího do pěti až deseti minut.
„Službu nevnímáme jako další typ dopravy, ale jako součást stávajícího dopravního systému. Očekáváme, že tato služba doplní a zefektivní stávající systém hromadné dopravy a nabídne smysluplnou možnost, jak méně cest absolvovat automobilem,“ uvedl Leszek Gryga z třineckého magistrátu.
Virtuální zastávky 70 metrů od domu
Ve slezské rozptýlené zástavbě by mikrobusy měly lidem pomoci dosáhnout nejbližších přestupních míst, odkud mohou dále pokračovat třeba autobusem nebo vlakem či se dostat do centra.
Město se zatím domluvilo na analýze. „To, zda nakonec předmětná služba bude v Třinci působit, bude záležet na zodpovězení mnoha provozních, finančních a legislativních otázek,“ dodal Gryga.
Citya tvrdí, že umí dopředu spočítat poptávku. Pracuje se sociodemografickými a dynamickými daty s dopravním chováním místních.
„Naším cílem je, aby se ve výsledku kdokoliv každý všední den za rozumný peníz mohl rychle a pohodlně dostat tam, kam potřebuje, a nemusel si sedat za volant,“ popisuje službu její ředitel Dominik Janík.
Uživatel si navolí výchozí bod a místo, kde chce vystoupit. Aplikace pracuje s virtuálními zastávkami, kde může mikrobus bezpečně zastavit. Ty by neměly být dále než sedmdesát metrů od domu.
Ve zmíněných Říčanech služba během devíti měsíců odvozila více než 8 000 místních.
Zhruba 70 % jízd bylo skutečně sdílených, kapacita vozů je šest osob a průměrná obsazenost byla čtyři cestujících na jízdu. Firma uvádí, že většinou s ní jezdí rodiče s dětmi, a to nejen do Říčan. ale i okolních obcích, kde není jiné spojení.