Trať v Sherwoodu se bude řešit zároveň s obnovou parku, stavět se má za čtyři roky
Projekt nové tramvajové tratě z pražských Vinohrad přes Vrchlického sady u hlavního nádraží se nebude řešit samostatně, nýbrž společně s
Projekt nové tramvajové tratě z pražských Vinohrad přes Vrchlického sady u hlavního nádraží se nebude řešit samostatně, nýbrž společně s novou podobou přednádražního parku. Pražský magistrát aktuálně zadal svému Institutu plánování a rozvoje úkol zorganizovat soutěžní dialog, jehož vítěz novou podobu parku i tratě navrhne.
Vrchlického sady dlouhodobě trpí špatnou pověstí, kvůli které si vysloužily přezdívku Sherwood. Ačkoliv divočina 90. let je již dávno pryč, stále nejde o místo lákající k rekreaci. Správcem parku je městská část Praha 1, která s jeho tristním stavem nedokázala přes řadu slibů po dlouhá léta nic udělat, kromě instalace nekrytých chemických záchodů pro muže.
Nová trať a s ní spojená proměna parku má situaci zásadně zlepšit. „Lokalita Vrchlického sadů je v současnosti pouze místem, kterým lidé rychle procházejí, když směřují na hlavní nádraží. Naším cílem je vytvořit ze současného stavu park, kde se Pražané nejenom nebudou bát, ale budou zde chtít trávit i volný čas,“ uvedl náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček.
Trať povede z Vinohradské mezi budovami Národního muzea (kde už jsou položené koleje) podél magistrály Wilsonovou směrem ke Státní opeře, kde by vznikla nová zastávka. Trať poté odbočí do ulice Politických vězňů a Washingtonovou ulicí se dostane před halu hlavního nádraží do Vrchlického sadů. Tam by byla též zastávka. Následně se napojí na současnou trať v ulici Bolzanova.
„Dáme sice trať do parku, ale díky architektonické soutěži a výslednému řešení týmu urbanistů, dopravních inženýrů i krajinářských architektů budou společně dobře fungovat, tvořit komplexní celek a přestupy na různé druhy dopravy budou blíž k sobě,“ sdělil náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Nové propojení by mělo odlehčit přetíženým spojením v centru. Dnešní celoměstský tramvajový systém je podle města příliš závislý na úseku mezi Lazarskou a Jindřišskou. Podle Scheinherra by se mělo začít stavět v roce 2024.
Řešitelské týmy, které se soutěžního dialogu zúčastní, se musejí skládat z odborníků z řady různých oblastí. IPR požaduje účast například krajinářského architekta, urbanisty či dopravního inženýra. Rada městské části Prahy 1 schválila vedení tramvajové trati přes park loni v listopadu.