TGV po půlroce testování odjelo z Česka, první část zkoušek má za sebou

Jednotka TGV M na zkušebním okruhu ZC VUZ Velim. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraJednotka TGV M na zkušebním okruhu ZC VUZ Velim. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Alstom na okruhu VUZ prováděl část zkoušek nutných ke schválení nové jednotky.

Nová vysokorychlostní jednotka TGV M (Avelia Horizon) od společnosti Alstom po více než půl roce zkoušek opustila Českou republiku. Na svém facebookovém profilu to uvedlo ČD Cargo, které mělo na starosti její dopravu loni v prosinci do Česka i nyní za hranice.

Stejně jako při cestě do Česka v prosinci na okruh Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) putovala souprava s vysokorychlostní jednotkou zpět k výrobci přes hraniční přechod Horní Dvořiště – Summerau.

V Česku výrobce jednotky Alstom prováděl část nutných zkoušek a testů ke schválení vozidla. Zkoušky probíhaly při rychlosti 200 km/h, v běžném provozu budou jednotky jezdit až 320 km/h. „Cílem je ověřit celkový provoz vlaku a odstranit případná rizika ve vztahu k požadavkům na schválení,“ uvedl Alstom na jaře v tiskové zprávě. Než se první cestující jednotkou sveze, ujede nový vlak zhruba milion kilometrů.

Nový vlak pro olympiádu

Druhá jednotka už prochází testováním na francouzských tratích, má za sebou také pobyt v klimatickém tunelu ve Vídni. Na jaře pak začnou zkoušky na francouzských vysokorychlostních tratích již na 320 km/h.

Avelia Horizon se od předchozích rychlovlaků TGV liší nejen designem čela soupravy. Alstom uvádí, že vlak bude mít o zhruba dvacet procent nižší spotřebu než předchozí generace. Je to především díky lehčím materiálům i lepší aerodynamice. Umožní také rekuperaci energie během brzdění. Podle Alstomu bude možné flexibilně měnit počty vozů podle poptávky, stejně tak velmi rychle proměnit vůz 1. třídy na 2. třídu. Dvoupodlažní soupravy mají zvládnout přepravit 740 cestujících, dosud mají kapacitu 600 míst. Alstom na vývoji úzce spolupracuje s francouzskou asociací tělesně postižených, aby byla jednotka co nejvíce dostupná například vozíčkářům.

Nová generace TGV má být zařazena do provozu v roce 2024, tedy v roce konání olympiády v Paříži. Francouzské dráhy si objednaly celkem 115 těchto souprav (100 vlaků pro vnitrostátní provoz, patnáct pro mezinárodní). Hlavní výroba běží v Belfortu (hnací vozidla) a v La Rochelle (ostatní vozy a spojení soupravy). Jednotky mají zvládnout čtyři různé systémy napájení, aby s nimi mohl dopravce zajíždět i do dalších evropských zemí.

Tagy alstom Avelia Horizon ČD Cargo TGV TGV M vúž Výzkumný ústav železniční
1 komentář