Stát řeší povinné slevy u Leo Express, nelíbí se mu jízdné zdarma
Ministerstvu dopravy se nelíbí, jakým způsobem někteří dopravci využívají povinných slev pro děti, studenty či seniory ve svém marketingu. Prvního
Ministerstvu dopravy se nelíbí, jakým způsobem někteří dopravci využívají povinných slev pro děti, studenty či seniory ve svém marketingu. Prvního dopravce, společnost Leo Express, už vyzval k úpravě jejich systému, díky kterému mohou cestující s nárokem na státní slevu jezdit prakticky zdarma.
Jednání s Leo Express potvrdilo několik zdrojů Zdopravy.cz z ministerstva i Leo Express. Důvodem jsou čím dál více rostoucí požadavky některých dopravců na kompenzace. To vše v době, kdy si ministerstvo dopravy stěžuje, že mu chybí peníze na infrastrukturní stavby v příštím roce.
Ředitel Leo Express Jakub Svoboda potvrdil, že s ministerstvem dopravy o možné úpravě věrnostního programu jednali. „Ministerstvo dopravy nás požádalo o schůzku. Potvrdili, že naše nabídka je podle nastavených pravidel systému kompenzací, přesto nás požádali o lehké úpravy systému tak, aby zákazník platil skutečnou měnou, nejen naší interní,“ řekl Svoboda.
Leo Express vrací seniorům či studentům zaregistrovaným v jejich věrnostním programu takzvané Leo koruny na jejich účet u firmy. Pokud si například student koupí jízdenku, která běžného cestujícího stojí 500 Kč, zaplatí 125 Kč (sleva 75 % podle vyhlášky). Firma mu ale na účet vrátí 125 Leo korun, za které si může koupit novou jízdenku. Prakticky tak jede zcela zdarma, protože peníze připsané zpět na jeho účet u firmy může využít pro nákup další jízdenky. Podobný model má v Česku FlixBus.
„Ministerstvo bereme jako partnera, proto se díváme na možnosti úprav věrnostního programu, což budeme s ministerstvem koordinovat,“ řekl Svoboda.
Orientovat se na zákazníky se slevou a nabídnout jim cestování prakticky zdarma může být obecně pro dopravce velmi výhodné. Se systémem připisování kreditu za jízdenku se slevou je pro dopravce například výhodnější, aby například mezi Prahou a Ostravou prodal jednu jízdenku se slevou, která se počítá ze základní ceny 1000 Kč. Od státu dostane 750 Kč, 250 Kč vrátí cestujícímu na kredit. Vydělá tak více, než kdyby prodal tři jízdenky za 200 korun, ještě před slevami poměrně běžné ceně na trase Praha – Ostrava.
I když neexistují oficiální statistiky o vývoji cen jízdenek zejména na trase Praha – Ostrava, kde je konkurence tří dopravců, zkušenosti cestujících ukazují, že ke zdražení došlo. Například v pondělí 22. července, tedy s dostatečným předstihem nákupu, je nejlevnější jízdenka z Ostravy do Prahy pro dospělého u Leo Express za 279 korun, většina s cenou kolem 400 korun a více. Podle Svobody je ale reálná průměrná realizovaná cena mezi Prahou a Ostravou kolem 350 Kč.
„Máme dynamické jízdné, které se mění podle poptávky a vyprodanosti vlaku. Nárůst cen odpovídá tomu, že nám vlaky jezdí plnější,“ dodal Svoboda. Ministerstvo dopravy plánuje, že se spuštěním jednotného tarifu zastropuje úhradu kompenzací z ceny podle tarifu, nebude tak možné kompenzovat studentům jízdenku mezi Prahou a Ostravou se základní cenou 1000 Kč.
„Způsob, jakým dopravci se slevami nakládají a využívají je pro marketingové účely, sledujeme a vyhodnocujeme. Pokud ovšem dopravce dodrží princip věcného usměrňování ceny jízdného podle Výměru Ministerstva financí, kterým se vydává seznam zboží s regulovanými cenami, nejedná se o porušování stanovených pravidel. Do budoucna je však určitě možné zvážit zohlednění cen podle Systému jednotného tarifu,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.
Ministerstvo stále hodlá tolerovat i proplácení kompenzací za jízdenky ve třídě Relax ve vlacích RegioJet. Tu RegioJet nabízí ve vozech, které u rakouských drah byly jako první třída. „Relax není vozovou třídou, ale tarifem, tedy typem komerční slevy,“ vysvětlila Rezková.
Slevy vymyslela první vláda premiéra Andreje Babiše, která nikdy nezískala důvěru poslanců. ANO 2011 jejich zavedení nemělo ani ve volebním programu. Narychlo schválené opatření přitom ukazuje další nedostatky, nejen zhruba šestimiliardovou díru ve státním rozpočtu. Jde například o minimální kontrolu dopravců. Ministerstvo do května zkontrolovalo jen zhruba pět set spojů u 45 dopravců. Pravděpodobnost zkontrolování je tak velmi nízká.
Celkový účet za slevy zavedené loni v září už přesáhl 3,6 miliardy korun, jen za duben to bylo 486 milionů korun.
Největší platby kompenzací dopravcům za duben (zdroj: MD)
Autobusy:
STUDENT AGENCY, s.r.o. | 15 816 228,00 |
ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY s.r.o. | 12 773 312,69 |
ČSAD VSETÍN, a.s. | 12 061 584,00 |
ARRIVA VÝCHODNÍ ČECHY, a.s. | 11 930 874,15 |
ARRIVA MORAVA, a.s. | 10 963 502,00 |
Vlaky:
ČD, a.s. | 217 188 284,50 |
RegioJet a.s. | 30 968 265,00 |
LEO Express a.s. | 11 115 372,85 |
GW Train Regio a.s. | 2 042 719,29 |
ARRIVA Vlaky s.r.o. | 961 616,50 |