Stát jedná s dopravci o redukci provozu rychlíků, první škrty nastanou mezi Brnem a Bohumínem
Prudký pokles poptávky po cestování povede zřejmě k dočasným škrtům v počtu dálkových vlaků objednávaných ministerstvem dopravy. Provoz výrazně omezili
Prudký pokles poptávky po cestování povede zřejmě k dočasným škrtům v počtu dálkových vlaků objednávaných ministerstvem dopravy. Provoz výrazně omezili už dopravci komerčních spojů, které je provozují na vlastní riziko.
Zvažované škrty potvrdil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. „Diskuze o možných redukcích vlaků dálkové dopravy s dopravci probíhá. Dopravci analyzují počty přepravených osob, nelze tedy vyloučit, že v dalších dnech bude nalezena shoda na určitých úsporných opatřeních,“ řekl Jemelka.
K prvnímu omezení dojde už ve čtvrtek na rychlíkové lince RegioJetu mezi Brnem a Bohumínem. Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje opatření částečně souvisí i s velkou výlukou, která zde od čtvrtka nastane (o tomto omezení budeme informovat v příštích hodinách v samostatném textu). „Během dne nebude v provozu celkem 5 spojů v každém směru. Jedná se o spoje mimo špičku, kdy v dopoledních hodinách a večer pojedou spoje místo hodinového ve dvouhodinových intervalech,“ řekl Ondrůj.
České dráhy jsou podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka připraveni o omezení spojení jednat nejen se státem, ale i s kraji. Zatímco kraje většinou už převedly autobusovou dopravu na prázdninové jízdní řády, vlaky jezdí dál prakticky bez omezení. „Nabízí se například možnost víkendového režimu, kdy by vlaky jezdily v delších intervalech jako o víkendech a o svátcích. Projednávána je v některých regionech i redukce nočních a víkendových spojů. S ministerstvem dopravy zároveň jednáme o možné redukci tam, kde máme souběh expresní a rychlíkové dopravy,“ uvedl Joklík.
Jednání s ministerstvem dopravy potvrdila také společnost Arriva vlaky. GW Train Regio s jedinou rychlíkovou linkou mezi Plzní a Mostem a šesti páry spojů denně zatím ministerstvem osloven nebyl.
Podle Českých drah je ale důležité, aby bylo vzhledem k provázanosti celého systému opatření koordinováno a dávalo smysl i z hlediska oběhů vozidel a personálu. „Je také potřeba se na takovou plošnou změnu připravit, takže by bylo teoreticky možné k redukci spojů přistoupit v horizontu jednoho až dvou dnů. Rozhodnout ale musí objednatelé, tedy kraje a stát,“ dodal Joklík.