Spekulace o stažení Rusů z vývoje společného rusko-čínského dálkového letounu sílí
Původně rusko-čínský projekt CR929 byl na aerosalonu v Paříži prezentován pod novým označením. Odchod Rusů z vývoje potvrzují i další zdroje.
Na Pařížském aerosalonu měl stánek i čínský výrobce letadel Comac. Firma na něm prezentovala své letouny ARJ21 a C919. Materiály společnosti však zobrazovaly také širokotrupý stroj. Jde o letadlo dosud známé jako CR929, kdy písmeno R označovalo ruskou spoluúčast na projektu.
Jak si někteří hosté všimli, Rusko však z nyní zobrazovaných prezentací výrobce zmizelo. Nejde o první náznak ruského ústupu z vyvíjené alternativy k Airbusu A350 a Boeingu 787, ruský ministr obchodu Denis Manturov už před půl rokem podle tiskové agentury TASS řekl, že je docela možný přechod jeho země z partnera projektu na dodavatele jednotek a komponentů.
Ještě tento měsíc však vyšlo nové vyjádření, ve kterém Manturov zájem odstoupit od společného vývoje popřel, přičemž bez podrobností doplnil, že kvůli „vstupu západních zemí“ dojde v projektu ke změnám. Informoval o tom web aerotelegraph.com
Pravdivost spekulací o stažení Rusů ještě zvyšují zdroje magazínu The Air Current, podle kterých už země skutečně není součástí vývoje. Podrobnosti, vyjádření nebo definitivní stanovisko některé ze zainteresovaných stran nicméně chybí. Letadlo stále zobrazuje na svých stránkách jak čínský výrobce, tak ruský partner projektu, byť se stránky při prokliku vrací na domovskou stránku firmy. Stroj nyní označovaný „Long range wide-body“, v překladu dálkový širokotrupý letoun, si na vizualizacích stále zachovává ruskou trikoloru.
Dvoumotorové letadlo CR929 mělo být původně uvedeno do provozu v roce 2026 až 2027, některé zdroje uvádí rok 2030. Disponovat má kapacitou 280 až 320 cestujících, přičemž udávaný dolet je až 12 000 kilometrů. Stavba prvního prototypu začala v září 2021, tedy necelých deset let poté, co měly Rusko a Čína založit společný podnik mezi UAC a Comac s cílem vyvinout nástupce Il-96.