Silniční boom kolem Mladé Boleslavi. ŘSD vypsalo soutěž na stavbu nové přeložky na Jičín

Stavba Martinovické spojky je částečně navržena jako střídavý třípruh.
Mladá Boleslav a její nejbližší okolí bude i v příštích letech místem s jednou z nejvyšších koncentrací staveb nových silnic v zemi. Po vyhlášení vítěze na stavbu obchvatu Jizerního Vtelna oznámilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zásadní posun s další stavbou: vypsání soutěže na zhotovitele přeložky silnice I/16 z Mladé Boleslavi na Jičín. Jedná se o dlouho připravovanou tzv. Martinovickou spojku.
O zahájení soutěže informoval na sociální síti X generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Přeložka silnice I/16 povede z aktuálně přestavované křižovatky Kosmonosy na D10 až po Martinovice. Silnice dlouhá 8,2 kilometru je jednou z komunikací, k jejíž stavbě se zavázal stát před lety v memorandu s automobilkou Škoda Auto. Uleví především přetížené Jičínské ulici na okraji Mladé Boleslavi i Židněvsi a Sukoradům, kde nyní tranzitní doprava projíždí přímo středem obce.
Odhadované náklady na stavbu jsou 1,702 miliardy korun. Oproti roku 2024 stouply o zhruba 130 milionů korun. Silnice má pravomocné stavební povolení, k zahájení prací má dojít letos. Naváže na dokončovanou proměnu mimoúrovňové křižovatky Kosmonosy.
Nová silnice začne u mimoúrovňové křižovatky D10 Kosmonosy, která prochází velkou proměnou. Míjí sklad náhradních dílů automobilky Škoda Auto a prochází mezi obcemi Plazy a Valy, severně míjí Židněves.
Na východním konci obce vznikne mimoúrovňová křižovatka Židněves. Její větve jsou napojeny do okružní křižovatky (o vnějším průměru 60 m) na stávající silnici I/16. Dál pokračuje trasa severně od Sukorad. Mezi Sukorady a Martinovicemi je plánována mimoúrovňová křižovatka Martinovice.
Větve křižovatky budou zapojeny do dvou okružních křižovatek (u obou je vnější průměr 40 m), do kterých bude napojeno obratiště autobusu Martinovice a připojení čerpací stanice. Před mostem přes Přepeřský potok se trasa napojuje do stopy původní silnice I/16. Stávající most přes Přepeřský potok bude zbourán a postaven v nové poloze. Stavba končí za parkovištěm. Podél trasy vzniknou na dvou místech protihlukové stěny.
Silnice je navržena jako střídavý třípruh. V km 0,0–2,0 a 4,8–5,9 jsou navrženy přídatné pruhy ve směru na Jičín a v km 2,0–4,5 a 5,9–7,1 jsou navrženy přídatné pruhy ve směru na Mladou Boleslav. Detailně stavbu popisuje informační leták. Hotovo by mělo být v roce 2027.