Šéf DB Schenker: Kamiony na CNG jsou v Evropě stále nedostatkovým zbožím
Společnost DB Schenker loni do své flotily zařadila první dva kamiony na stlačený zemní plyn CNG, které jsou na rozdíl
Společnost DB Schenker loni do své flotily zařadila první dva kamiony na stlačený zemní plyn CNG, které jsou na rozdíl od osobních aut na českých silnicích stále velkou vzácností. Kam dojedou, kolik stojí, jak nákladný je provoz ve srovnání s naftou, vysvětluje šéf tuzemského Schenkeru Tomáš Holomoucký.
Kdy jste začali provozovat první kamion na CNG?
CNG jako palivo používáme od roku 2013, kdy jsme začali testovat první dodávky Fiat Ducato. Na podzim 2015 jsme v areálu našeho sídla v Rudné u Prahy zprovoznili vlastní plnicí stanici na CNG. Testování ekologických CNG Scanií začalo o rok později a v loňském roce jsme kamiony finálně zařadili do flotily. O kamion na stlačený zemní plyn jsme měli zájem už dříve, ale v Evropě jsou stále ještě nedostatkovým zbožím.
Kolik jich aktuálně máte a jaké jsou plány?
Kamiony na CNG máme zatím dva. Kromě toho máme dalších osm nákladních vozidel různých nosností a 40 osobních vozů . Počet v letošním roce zvýšíme na 15 u dodávek a 53 u osobních vozidel, což bude takřka polovina firemních vozidel. I když pořizovací cena kamionu na stlačený zemní plyn je o 30 procent vyšší než u naftového kamionu, bereme to jako dlouhodobou investici do ekologie a udržitelného rozvoje.
Je náročnější plánovat trasu vzhledem k dojezdu a malé hustotě čerpacích stanic?
Naše rozvozová vozidla a dodávky jezdí především ve Středočeském kraji a v okolí Prahy. CNG kamiony jsme testovali také v okolí Prahy a na trase po dálnici do Pardubic. Celkově to jsou spíše kratší trasy, které se dají dopředu dobře naplánovat. V areálu na Rudné máme vlastní plnicí stanici a víme, že dojezd kamionu je až 450 kilometrů, takže na cestu tam a zpět palivo bez problému vystačí. Navíc, hustota plnicích stanic na CNG se zvyšuje, údaje ze začátku tohoto roku uvádí 172 veřejných plnicích stanic.
Dá se říci, o kolik jsou náklady nižší oproti naftě (třeba na tisíc kilometrů)?
Scania má průměrnou spotřebu 28-30 kilogramů na 100 kilometrů, náklady na 1 kilogram CNG jsou asi 17,50 korun. Na 1000 km to tedy vychází přibližně na 5100 korun. U naftového kamionu se spotřebou 30 litrů na 100 kilometrů to při ceně 28,81 korun za litr vychází na 8643 korun. Rozdíl je tedy přes 3570 korun. Pořizovací cena plynového kamionu je o 30 procent vyšší, ale nevztahuje se na něj silniční daň a až do roku 2020 platí nižší spotřební daň. Pevně věříme, že tato podpora CNG od státu bude prodloužena na další období. Provozní náklady na CNG kamion jsou tak nižší o desítky procent. Důležité jsou pro nás také ekologické ukazatele a snižování emisí. Při spalování plynu se o desítky procent snižují emise CO2, objem oxidů dusíku NOx a také nedochází k uvolňování karcinogenních látek. To jsou ukazatele, které zatím nepočítáme v korunách, ale časem si jich budeme cenit víc a víc.
Jak jsou vůbec kamiony na CNG obecně rozšířené u českých dopravců?
Údaje Českého plynárenského svazu za loňský rok uvádějí 17 160 osobních aut a 1 740 dodávkových vozidel v provozu na CNG. Samostatné číslo ke kamionům nemáme, ale odhadujeme ho v řádu několika desítek až stovky kusů. V celkovém počtu 301 805 nových registrovaných vozidel na českém trhu v roce 2017 tvoří ty s pohonem na CNG 1,06 procenta.