ŘSD začíná s miliardovou opravou protektorátního mostu Šmejkalka na D1, omezení dopravy začne za rok
Práce omezí provoz na dálnici nejméně na rok a půl.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes začalo s rekonstrukcí nejstaršího dálničního mostu v republice. Most Šmejkalka na 24. kilometru dálnice D1 byl zcela vyjmut z modernizace D1. Opravu zajistí za 965 milionů korun sdružení Strabag a Pragoprojekt.
Řidiče zatím letos nečeká žádné omezení, komplikace nastanou až příští rok. Veškeré práce letos budou probíhat pod mostem. Postaví se provizorní komunikace, odstavná stanoviště pro stavební materiál i mechanizaci a celkově se upraví terén.
„V rámci akce bude provedena rekonstrukce vrchní, nosné části mostu, která bude zbourána a nově postavena, přičemž charakteristický historický oblouk zůstane zachován. Diagnostický průzkum totiž potvrdil, že pro další využití je tato spodní část mostu vyhovující. Cílem rekonstrukce je dosažení bezvadného stavebně-technického stavu mostu včetně jeho plné zatížitelnosti,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Hlavní práce začnou příští rok v létě. Doprava bude v té době vedena v režimu 2+2 zúžené jízdní pruhy na jedné polovině mostu se sníženou rychlostí. Druhá polovina mostu se bude postupně rozebírat a na historickém oblouku začne vznikat zcela nový most.
Stavba je realizována v režimu Design & Build. To znamená, že ŘSD poskytlo zhotoviteli pozemky a stavební povolení s tím, že podrobné projektování je v kompetenci zhotovitele. Zhotovitel může plně využít své know-how a optimalizovat postup výstavby dle jemu dostupných technologií tak, aby minimalizoval dopad stavby na veřejný provoz. Vítězné sdružení má na rekonstrukci 1460 dní s tím, že doba omezení na D1 bude max. 755 dní. Rekonstrukce bude tedy dokončena v roce 2027.
Z historie mostu Šmejkalka (zdroj ŘSD)
Most Šmejkalka překlenuje ve výšce 46 metrů Hrusický potok a údolí mezi Senohraby a Turkovicemi. Je nejstarším objektem na dálnici D1. Stavba mostu probíhala od roku 1939 do roku 1949. Pravý oblouk pod jízdními pruhy směr Brno byl vybetonován v roce 1941, levý oblouk ve směru na Prahu byl proveden s odstupem pěti let až v roce 1946. Délku výstavby přitom výrazně ovlivnila 2. světová válka, během níž byla stavba přerušena. Po válce byla stavba nosné konstrukce mostu dokončena. Jako poslední byly v roce 1948 provedeny izolace mostu a v roce 1949 potom kamenná rovnanina za opěrami.
V rámci přípravy stavby dálnice D1 byly v šedesátých letech provedeny ověřovací výpočty a návrhy pro začlenění mostu do stavby dálnice. Jednalo se zejména o statické analýzy a předprojektovou přípravu. V roce 1969 byla dokončena projektová dokumentace pro úpravu mostu na požadavky výstavby dálnice D1 a v roce 1973 byly zahájeny stavební práce na úpravách nosné konstrukce (zesílení částí nosné konstrukce, úprava prostorového uspořádání na mostě a předpolích), které byly dokončeny v roce 1977. Následně byl most uveden do provozu v rámci zprovoznění dálnice D1 z Prahy do Brna.
V roce 1991 proběhla celková oprava mostu a následně na mostě již probíhala pouze jeho běžná provozní údržba. Jeho současná rekonstrukce bude tou největší za celou jeho historii.