ŘSD soutěží miliardovou přestavbu křižovatky na D7 u letiště. Kvůli vyvlastnění muselo stavbu rozdělit

MÚK Aviatická po přestavbě. Zdroj: ŘSDMÚK Aviatická po přestavbě. Zdroj: ŘSD

Křižovatka je nyní přetížená a nebezpečná. Sousední stavba letištní lávky přes dálnici začíná již nyní.

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výběrové řízení na přestavbu vytížené dálniční křižovatky na dálnici D7, která tvoří hlavní příjezd k pražskému letišti Václava Havla. Na síti X o tom informoval ředitel ŘSD Radek Mátl.

Předpokládaná hodnota zakázky na stavbu označovanou nyní jako „D0 MÚK Aviatická“ je 938,1 milionu korun bez DPH. Přestavba křižovatky a bezprostředně navazujících úseků dálnice D7 (zde ještě označované jako I/7) má vyřešit nedostatečnou kapacitu a bezpečnost napojení letiště. Stavba by podle ŘSD měla začít ještě letos, uvedení do provozu se předpokládá v roce 2028.

MÚK Aviatická u ruzyňského letiště. Zdroj: ŘSDMÚK Aviatická po přestavbě. Zdroj: ŘSDMÚK Aviatická na D7 a lávka Letiště Praha. Zdroj: ŘSDPříprava na přestavbu MÚK Aviatická na D7 u pražského letiště. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPříprava na přestavbu MÚK Aviatická na D7 u pražského letiště. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPříprava na přestavbu MÚK Aviatická na D7 u pražského letiště. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Na záměr je vydáno stavební povolení v právní moci. Ještě loni se plánovalo, že stavba začne touto dobou na jaře. Už před rokem došlo k vykácení náletových dřevin a proběhl archeologický průzkum.

V průběhu majetkoprávní přípravy se však podle ŘSD vyskytl jeden problémový vlastník pozemku, který vznášel námitky do stavebního řízení. Pozemek byl nakonec vyvlastněn.

Přestavba nebezpečné křižovatky na D7 u letiště se odkládá. Čeká se na vyvlastnění pozemku

Stavba by měla trvat dva roky, podrobnosti o ní jsou v letáku ŘSD. D7 fakticky nyní začíná až za křižovatkou, po přestavbě do nových parametrů se dálnice prodlouží o téměř 200 metrů směrem k Praze.

Křižovatku bude nově tvořit osm ramp a dva kolektorové pásy propojující všechny směry. Součástí stavby jsou přeložky inženýrských sítí, odvodnění, protihlukové stěny, veřejné osvětlení, vegetační úpravy a rekultivace. Nově přibude cyklostezka mezi letištěm a Přední Kopaninou.

Po dokončení přestavby křižovatky přijde na řadu druhá etapa, během které se práce posunou blíže ku Praze. Plánuje se zde vychýlení a částečně nové vedení trasy celé dálnice D7. Ta se promění tak, aby bylo v budoucnu připraveno její napojení na Pražský okruh a zároveň bude moci být zrušen přechod pro chodce, který nyní dopravu na vytížené komunikaci brzdí.

Začíná stavba nové technické lávky pro letiště

Kvůli zpoždění se získáním pozemku a povolení ŘSD nakonec projekt v Aviatické rozdělilo. Zatímco přestavba samotné MÚK se posunula na závěr letošního roku, navazující krátký úsek dálnice D7 s letištní technickou lávkou se rozšíří už nyní. Stavba se bude koordinovat se stavebními úpravami v okolí hlavní ranveje, která startují v dubnu a vyžádají si její uzavření.

Podle ŘSD jsou zatím prováděny přípravné práce v areálu letiště, například se posouvá oplocení. Od dubna pak stavební akce začne částečně ovlivňovat provoz na dálnici.

Jedná se o lávku nad dálnicí jejíž součástí jsou naváděcí systémy pro letiště, a která není veřejně přístupná. Její rozměry jsou podle ŘSD zásadní překážkou pro rozšíření dálnice na 3+3 jízdní pruhy. Podle posledního sčítání tudy projede denně na 50 tisíc aut, z toho nákladní doprava tvoří cca jednu čtvrtinu.

Přestavba lávky bude spočívat v první řadě ve výstavbě nového mostního objektu a následné demolici původního. Nová lávka bude cca 1,5krát delší a bude vybudována o deset metrů dál ve směru Slaný,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Demolice původní lávky se předpokládá v červenci a vyžádá si úplnou uzavírku dálnice. „Během osazování nové lávky pak plánujeme noční krátkodobé uzavírky na přibližně 20 minut za asistence policie,“ dodal Rýdl. Po většinu stavby bude provoz v režimu dvou jízdních pruhů pro každý směr, které budou pouze zúženy.

Lávka se uvede do provozu do konce srpna, postaví ji Metrostav TBR za 63,61 milionu bez DPH.

Tagy D7 MÚK Aviatická MÚK Aviatická ŘSD ŘSD ČR výběrové řízení
12 komentářů