ŘSD soutěží miliardovou přestavbu křižovatky na D7 u letiště. Kvůli vyvlastnění muselo stavbu rozdělit

Křižovatka je nyní přetížená a nebezpečná. Sousední stavba letištní lávky přes dálnici začíná již nyní.
Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výběrové řízení na přestavbu vytížené dálniční křižovatky na dálnici D7, která tvoří hlavní příjezd k pražskému letišti Václava Havla. Na síti X o tom informoval ředitel ŘSD Radek Mátl.
Předpokládaná hodnota zakázky na stavbu označovanou nyní jako „D0 MÚK Aviatická“ je 938,1 milionu korun bez DPH. Přestavba křižovatky a bezprostředně navazujících úseků dálnice D7 (zde ještě označované jako I/7) má vyřešit nedostatečnou kapacitu a bezpečnost napojení letiště. Stavba by podle ŘSD měla začít ještě letos, uvedení do provozu se předpokládá v roce 2028.
Na záměr je vydáno stavební povolení v právní moci. Ještě loni se plánovalo, že stavba začne touto dobou na jaře. Už před rokem došlo k vykácení náletových dřevin a proběhl archeologický průzkum.
V průběhu majetkoprávní přípravy se však podle ŘSD vyskytl jeden problémový vlastník pozemku, který vznášel námitky do stavebního řízení. Pozemek byl nakonec vyvlastněn.
Přestavba nebezpečné křižovatky na D7 u letiště se odkládá. Čeká se na vyvlastnění pozemku
Stavba by měla trvat dva roky, podrobnosti o ní jsou v letáku ŘSD. D7 fakticky nyní začíná až za křižovatkou, po přestavbě do nových parametrů se dálnice prodlouží o téměř 200 metrů směrem k Praze.
Křižovatku bude nově tvořit osm ramp a dva kolektorové pásy propojující všechny směry. Součástí stavby jsou přeložky inženýrských sítí, odvodnění, protihlukové stěny, veřejné osvětlení, vegetační úpravy a rekultivace. Nově přibude cyklostezka mezi letištěm a Přední Kopaninou.
Po dokončení přestavby křižovatky přijde na řadu druhá etapa, během které se práce posunou blíže ku Praze. Plánuje se zde vychýlení a částečně nové vedení trasy celé dálnice D7. Ta se promění tak, aby bylo v budoucnu připraveno její napojení na Pražský okruh a zároveň bude moci být zrušen přechod pro chodce, který nyní dopravu na vytížené komunikaci brzdí.
Začíná stavba nové technické lávky pro letiště
Kvůli zpoždění se získáním pozemku a povolení ŘSD nakonec projekt v Aviatické rozdělilo. Zatímco přestavba samotné MÚK se posunula na závěr letošního roku, navazující krátký úsek dálnice D7 s letištní technickou lávkou se rozšíří už nyní. Stavba se bude koordinovat se stavebními úpravami v okolí hlavní ranveje, která startují v dubnu a vyžádají si její uzavření.
Podle ŘSD jsou zatím prováděny přípravné práce v areálu letiště, například se posouvá oplocení. Od dubna pak stavební akce začne částečně ovlivňovat provoz na dálnici.
Jedná se o lávku nad dálnicí jejíž součástí jsou naváděcí systémy pro letiště, a která není veřejně přístupná. Její rozměry jsou podle ŘSD zásadní překážkou pro rozšíření dálnice na 3+3 jízdní pruhy. Podle posledního sčítání tudy projede denně na 50 tisíc aut, z toho nákladní doprava tvoří cca jednu čtvrtinu.
„Přestavba lávky bude spočívat v první řadě ve výstavbě nového mostního objektu a následné demolici původního. Nová lávka bude cca 1,5krát delší a bude vybudována o deset metrů dál ve směru Slaný,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Demolice původní lávky se předpokládá v červenci a vyžádá si úplnou uzavírku dálnice. „Během osazování nové lávky pak plánujeme noční krátkodobé uzavírky na přibližně 20 minut za asistence policie,“ dodal Rýdl. Po většinu stavby bude provoz v režimu dvou jízdních pruhů pro každý směr, které budou pouze zúženy.
Lávka se uvede do provozu do konce srpna, postaví ji Metrostav TBR za 63,61 milionu bez DPH.