Kvůli pandemii ŘSD odkládá sčítání dopravy
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se rozhodlo o rok posunout celostátní sčítání dopravy na tuzemských silnicích. Důvodem je pandemie koronaviru.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se rozhodlo o rok posunout celostátní sčítání dopravy na tuzemských silnicích. Důvodem je pandemie koronaviru. Ta výrazně ovlivnila provoz na českých silnicích, aut ubylo. Data ze sčítání se přitom používají například pro posuzování důležitosti dopravních staveb.
Odložení sčítání potvrdil mluvčí ŘSD Jan Studecký. „Po domluvě s dodavatelem jsme se rozhodli přesunout jarní část sběru dat na příští rok,“ řekl Studecký. V případě plánovaného letního sběru zatím k posunu nedošlo. „Podle vývoje situace kolem pandemie se rozhodneme, v dostatečném časovém předstihu, zda začátek sběru dat opět posuneme,“ dodal Studecký.
Zakázku na sčítání dopravy získalo loni sdružení vedené státním Centrem dopravního výzkumu (CDV), členy sdružení jsou ještě Vars Brno a Manpower. Stát má za sčítání zaplatit 49,1 milionu korun.
Zakázka se týká sčítání dopravy na více než šesti tisících úsecích. Vítězná firma má ŘSD dodat data o tom, jak jsou jednotlivé úseky vytížené i jaké je například rozložení dopravy podle dnů či typu aut. Použije k tomu i data z více než tří stovek automatických sčítačů.
Sčítání dopravy probíhá jednou za pět let, jen poslední proběhlo s ročním zpožděním kvůli personálním změnám na ŘSD. Bývalý ministr dopravy Antonín Prachař chtěl tehdy využít pro sčítání nezaměstnané, z plánu ale sešlo.
Sčítání nepřikazuje ŘSD žádný zákon, požaduje ho ale v pětiletých cyklech ministerstvo dopravy. „Výstupy slouží primárně jako podklady pro rozhodovací a plánovací činnosti na svěřených komunikacích, řešení ochrany životního prostředí a pro zajištění požadavků evropských struktur. Dále jsou využívány pro projektovou a posudkovou činnost,“ dodal Studecký.