ŘSD demoluje celní budovy v Rozvadově, za půl miliardy rozšíří odpočívku
Vedle nových parkovacích míst je cílem ŘSD také zkulturnění vstupu do republiky.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozšíří téměř za půl miliardy korun odpočívku pro kamiony i osobní vozy na dálnici D5 v Rozvadově u hranic s Německem. Stavbaři dnes začali demolovat první nevyužívanou celní budovu na výjezdu do SRN. Právě nevyužívané budovy mají uvolnit místo odpočívce.
Ze současných necelých 300 parkovacích míst pro nákladní vozy jich tam bude od druhé poloviny roku 2026 přes 500 na obou stranách dálnice. Pro osobní vozy pak 220 míst. Ve směru do Německa zmizí čtyři objekty, na protější straně pět. Uvedl to mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Odpočívka na Rozvadově patří mezi největší v ČR, ŘSD chce také zkulturnit vstup do republiky.
„Díky poloze odpočívky u hranic bývá její kapacita často zcela vyčerpána, hlavně okolo svátků a před víkendem. Řidiči kamionů jsou pak schopni stát na pumpách, zákazech zastavení, na sjezdech, nájezdech a křižovatkách, což nemá vůbec nic společného s bezpečným parkováním,“ uvedl Rýdl. WC jsou dnes jen na benzinové pumpě, chybí místa pro venkovní posezení, nutná je také oprava a rozšíření vozovky.
Nová parkovací místa vzniknou místo bývalé celnice, v části areálu budou stanoviště bezpečnostních složek. Na osvětlené odpočívce postaví ŘSD samostatná sociální zařízení se sprchami. Budova odbavení na vjezdu do ČR bude po opravě sloužit jako infocentrum a pro služby motoristům. „Na každé straně vozovky vznikne dětské hřiště, fit a odpočinková zóna pro řidiče,“ řekl Rýdl. ŘSD tam vysází stromy, stejně jako na ostrůvcích mezi stáními. Odpočívka bude vybavena systémem sledování obsazenosti, telematikou pro rozřazování kamionů a kamerami.
Demolice objektů a úklid plochy budou podle stavbyvedoucího Milana Rypara z firmy PB SCOM z Hranic hotové do začátku léta. „Začali jsme dnes ráno, první budovu zbouráme tak za týden,“ uvedl.
ŘSD už podalo žádost o společné územní a stavební povolení a připravuje soutěž na dodavatele odpočívky. Smlouva by měla být uzavřena na podzim. Při stavbě, která začne na konci roku, bude zachován provoz vždy alespoň jedné strany odpočívky. Do konce roku 2025 to bude modernizace pravé strany ve směru z ČR a další rok se dokončí levá strana, řekl Rýdl.
V ČR podle odhadů chybí kolem 1300 odstavných míst pro těžkou nákladní dopravu. „Jsme klíčovou středoevropskou dálniční křižovatkou, tranzitní zemí z jihu na sever i z východu na západ. Řidiči si dokonce počítají, aby jim u nás vycházely dlouhé přestávky. Proto musíme dramaticky zvýšit počet odstavných parkovacích míst,“ řekl mluvčí. Letos jich vznikne 200, v roce 2025 přes 850 a další rok přes 500.
„Pro příštích šest až osm let máme v různé fázi přípravy více než 2200 nových parkovacích stání, především na dálnicích,“ dodal.