Renonc v Ostravě: Nová tramvaj se slávou vyjela, nemá ale úřední povolení
V Ostravě dnes slavnostně zahájili zkušební provoz nových tramvají Stadler nOVA. Ostravský dopravní podnik se v tiskovém prohlášení pochlubil, že
V Ostravě dnes slavnostně zahájili zkušební provoz nových tramvají Stadler nOVA. Ostravský dopravní podnik se v tiskovém prohlášení pochlubil, že nové stroje získaly potřebné povolení od Drážního úřadu. Tramvaje jsou testovány zatím bez zátěže, provoz s cestujícími by měl přijít na řadu o prázdninách.
„Velmi rád bych poděkoval společnosti Stadler a především Drážnímu úřadu za vstřícné jednání při udělení povolení pro zkušební provoz nového typu vozidla,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys.
Jenže věc má háček. Podle Drážního úřadu tramvaj na koleje nesmí. „Tramvaj vyjela neoprávněně, protože žadatel nemá splněny veškeré podmínky pro zkušební provoz,“ uvedl mluvčí DÚ Martin Novák. Uvádí přitom hned několik důvodů. Mezi jinými ten, že rozhodnutí o zkušebním provozu pro tramvaj není pravomocné, neboť neuplynula lhůta 15 dní pro případné odvolání a sám DPO se lhůty nevzdal.
Zkušební provoz je podle DÚ protiprávní ale hlavně proto, že nejsou splněny podmínky pro jeho zahájení. Jednou z podmínek bylo, že „před zahájením zkušebního provozu bude provedena technickobezpečnostní zkouška (TBZ) a bude vystaven průkaz způsobilosti na určené technické zařízení elektrické (UTZ). Zpráva o provedení TBZ bude zaslána na Drážní úřad“.
Průkaz způsobilosti na UTZ elektrické však vydán nebyl a správní řízení bylo přerušeno. Podobně nemá Drážní úřad jistotu, že byla vykonána TBZ.
Tramvaje Stadler nOVA jsou první tramvaje zahraniční výroby, které budou provozovány v České republice. Nyní ale za jejich neoprávněný provoz hrozí podniku postih. Pokuta ve správním řízení za provozování nezpůsobilého vozidla může být až 10 milionů korun.
„Bez kompletních materiálů vozidlo zkušební provoz absolvovat nemůže, zejména kvůli zachování jeho bezpečnosti,“ doplnil ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.
Úřad vydal pokyn zatáhnout tramvaj zpět do vozovny, což se také stalo. Ostravský podnik se následně do potíží ještě více zamotal, když vydal prohlášení, že tramvaj vyjela oprávněně a že šlo právě o technickobezpečnostní zkoušku. „Omlouváme se Drážnímu úřadu za neobratnost ve formulaci naší předchozí tiskové zprávy, jejímž motivem bylo laikům a široké veřejnosti sdělit informaci, že mohou poprvé v ulicích vidět tuto novou tramvaj,“ uvedl Morys.
Jenže ani s tím u Drážního úřadu nepochodil. Podle DÚ totiž technickobezpečnostní zkouška nemůže probíhat v běžném provozu. A to proto, že testovaný vůz může selhat. Jak doplnil web Československý dopravák, technickobezpečnostní zkoušky se v Ostravě standardně odehrávají v areálu ústředních dílen v Martinově. Drážní úřad tak příští týden zahájí s DPO správní řízení.