Qatar Airways přebraly první A350-1000. Největší z nové řady airbusů nasadí na linku do Londýna
Letecká společnost Qatar Airways dnes přebrala ve francouzském Touluse jako první zákazník na světě nový Airbus A350-1000. S 36 objednanými
Letecká společnost Qatar Airways dnes přebrala ve francouzském Touluse jako první zákazník na světě nový Airbus A350-1000. S 36 objednanými letadly je katarský dopravce největším zákazníkem Airbusu pro tento typ. Cestujícím má přinést tišší a komfortnější cestování, aerolinkám o čtvrtinu nižší provozní náklady.
Nová verze je oproti kratší variantě A350-900 o sedm metrů delší, vejde se do ní 44 sedaček navíc. Hlavním konkurentem pro letadlo A350-1000 je Boeing 777. Airbus tvrdí, že je podstatně výhodnější než 777, především ve spotřebě a dalších provozních nákladech. Nižší spotřeby dosahuje letadlo hlavně díky vysokému podílu kompozitních materiálů a titanu.
Katarský dopravce přebral nové letadlo tři roky poté, co převzal jako první verzi A350-900 (celkem jich má 23). „Nové letadlo skvěle zapadá do naší sítě linek,“ řekl šéf Qatar Airways Akbar Al Baker. Už příští sobotu nasadí letadlo na linku z Dohá do Londýna, postupně ho chce nasazovat hlavně na linky do USA a Austrálie, tedy na trasy, kde využije dolet přes 14 tisíc kilometrů.
Qatar Airways pořizuje letadlo v provedení s byznys a ekonomickou třídou. A350-1000 je prvním letadlem, do kterého instaluje svoji byznys třídu Qsuites. Ta dopřeje cestujícím soukromí a umožní vytvoření dvoulůžkové kabiny. Dodávka nového letadla nabrala několik týdnů zpoždění kvůli problémů právě se sedačkami Qsuites, které jsou patentovaným produktem Qatar Airways. Podle Al Bakera za zpoždění nemůže Airbus.
Nejde o jediné lákadlo: podle šéfa Qatar Airways má letadlo nejrychlejší připojení k internetu na světě.
Letadlo je vybavené nejsilnějším motorem, který kdy Rolls-Royce vyrobil: Trent XWB-97 s tahem 431kN. Šéf Rolls-Royce Chris Cholerton dnes uvedl, že si je jako výrobce jistý, že motor nebude mít takové problémy, jako zažívají jejich motory u dreamlinerů. Podle něj jde o úplně jinou konstrukci, navíc prošly důkladnějším testováním.
Nové letadlo pro Qatar Airways má kapacitu 46 míst v byznys třídě a 281 v ekonomické třídě. Airbus uvádí, že v běžné konfiguraci tří tříd se do letadla vejde 366 cestujících. Letos jich aerolinka přebere celkem šest kusů.
Airbus má na A350-1000 zatím 169 objednávek od jedenácti zákazníků, Qatar (37), Cathay Pacific (20), Etihad (22), British Airways (18), Japan Airlines (13), LATAM (12), Asiana Airlines (10), Virgin Atlantic (8), Air Lease Corporation (9), Air Caraïbes (3), IranAir (16) a jeden utajený (1). Počet objednávek na verzi A350-1000 je relativně nízký v porovnání s verzí -900 (689). Provozní ředitel Airbusu Fabrice Bregiér, který dnes ve své funkci končí, to vysvětluje tím, že se firma zatím v marketingu a obchodu zaměřila více na kratší verzi a rozjezd výroby. „Jsem si jist, že je to letadlo, které osloví více zákazníků,“ dodal Bregiér.