Psi, kamery, nová hala a častější čištění. České dráhy chtějí přidat v boji proti graffiti
Vandalové nectí ani železniční historii. V dubnu posprejovali muzejní pantograf, který se v Praze chystal na nostalgickou jízdu.
České dráhy zavádějí přísnější opatření, která mají bránit vandalismu v podobě graffiti. Dopravce rovněž hodlá častěji čistit již posprejované vlaky. V loňském roce zaznamenaly ČD zhruba 400 těchto případů, škoda podle nich činí zhruba deset milionů korun.
Problém je podle Českých drah největší v Praze a Středočeském kraji, následují další velké aglomerace. Během uplynulého víkendu vyčistili provozní zaměstnanci od graffiti celkem sedm jednotek CityElefant, v podobném tempu by mělo čištění pokračovat i během dalších víkendů. Dráhy mluví o „rozšířeném čištění“, které by mělo pokračovat i do budoucna.
Vandalové přitom nectí ani železniční historii, když v dubnu posprejovali muzejní pantograf, který se v Praze chystal na nostalgickou jízdu do Kutné Hory.
Prevence má spočívat především v rozšíření antigraffiti nátěrů a dovybavení příměstských vlaků vnitřními a vnějšími kamerami. „Dalším důležitým krokem je aktivnější střežení míst, kde k útokům nejčastěji dochází. K dispozici máme nově i hlídky se psy,“ doplnil člen představenstva ČD Jiří Ješeta.
Zlepšit se má i zázemí pro čištění vlaků. V letech 2026 a 2027 má v depu v pražské Michli vyrůst nová hala údržby, jejíž součástí bude i devadesátimetrová menší hala určená výhradně k odstraňování graffiti z vlaků. Tato práce se provádí ručně s využitím chemie a České dráhy pro ni dnes nemají potřebné zázemí.