Prodeje ojetých dodávek a velkých vícemístných aut oproti zbytku trhu rostou

Na trhu se těchto velkých aut prodalo meziročně o 6,3 procenta více, celý trh naopak o 1,5 procenta poklesl.
Za prvních sedm měsíců letošního roku se na českém trhu prodalo 491 181 ojetých automobilů, meziročně o 1,5 procenta méně. Pokles se ale netýká dodávek a velkých vícemístných aut. V tomto segmentu se na sekundárním trhu prodalo od začátku roku 41 236 aut, meziročně o 6,3 procenta více. Vyplývá to z tržních dat, která zpracovali analytici skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
„Důvodem je především změna přístupu podnikatelských subjektů a firem. Ještě před pár lety bylo pro mnohé z nich nemyslitelné řešit mobilitu na sekundárním trhu. Zdražování a výkyvy v poptávce způsobené nejprve pandemií a následně například válkou na Ukrajině vedla ale k větší snaze optimalizovat náklady. Nové vozy zdražují daleko vyšším tempem než ojeté nebo zánovní, které jsou stále ještě k dispozici za dostupné ceny,“ uvedl Petr Vaněček, generální ředitel skupiny AURES Holdings.
Velké dodávky a vícemístné vozy se na sekundárním trhu prodávají v průměru za 273 771 korun, dvanáct let staré a na tachometru mývají průměrně přes dvě stě tisíc kilometrů. „Takovéto velké vozy bývají logicky daleko více ojeté než běžná auta, která mají v průměru na tachometru o čtyřicet až čtyřicet pět tisíc kilometrů méně. Musíme si ale uvědomit, že výrobci je vyrábějí s tím, že se s nimi daleko více najezdí. Proto vydrží v provozu daleko déle a dají se pořídit za výrazně nižší ceny,“ doplnil Vaněček.
Nejprodávanějším automobilem v tomto segmentu je Volkswagen Transporter. Ojetý se v průměru prodává čtrnáct let starý, s téměř 250 tisíci kilometry na tachometru a cenou 238 306 korun. Cena nového přitom začíná na téměř 850 tisících v případě krátké dodávky a na více než milionu v případě vícemístné verze. V nejluxusnější výbavě se ale jeho cena může vyšplhat i přes dva miliony.