Přes Atlantik menším letadlem. Boeing 737 MAX mění letecký byznys
Air Canada je dalším dopravcem, který začne nabízet letecké spojení mezi Severní Evropou a Amerikou úzkotrupým letadlem. Od června příštího
Air Canada je dalším dopravcem, který začne nabízet letecké spojení mezi Severní Evropou a Amerikou úzkotrupým letadlem. Od června příštího roku začne s Boeingem 737 MAX 8 létat mezi Montrealem a Dublinem a Torontem a Shannonem.
Oznámení přišlo jen tři dny poté, co Icelandair přišel s plánem létat se stejným typem letadla z Islandu do Halifaxu a Filadelfie. Už dříve spustil první dálkové lety stejným letadlem Norwegian. Islandský Wow Air létá z Islandu do Severní Ameriky s Airbusem A320.
Šéf Air Canada Benjamin Smith označil 737 MAX jako „správné letadlo pro správný trh“. Air Canada bude nabízet v letadle ekonomickou a byznys třídu, přesnou konfiguraci počtu míst ale ještě firma neoznámila.
Nástup nového letadla Boeing 737 MAX způsobuje v dálkových letech malou revoluci. Letoun má totiž téměř o tisíc kilometrů delší dolet a tím pádem už zvládne bezpečně dolétnout z východního pobřeží Severní Ameriky nejen na Island, ale i například do Irska či Britské ostrovy. Navíc je levnější na pořízení, má nižší provozní náklady než větší širokotrupá letadla. Navíc je menší, takže je snazší letadlo zaplnit. Norwegian létá v konfiguraci pro 189 cestujících.
Další dopravci se na trasu se stejným letadlem chystají, příští rok chce spojit Evropu a Severní Ameriku stejným letadlem také WestJet. Norwegian brzy spustí také se stejným letadlem let ze Stockholmu do Dubaje.
Nedá se ale zatím očekávat, že se z Evropy do Ameriky bude létat jen úzkotrupými letadly. 737 MAX má sice lepší dolet, zvládne ale zatím spojit jen okraje obou kontinentů. I proto ho na dálkové lety zavrhl například Ryanair, protože chtěl letadlo, s kterým by mohl létat i dál.
Úzkotrupá letadla létala přes Atlantik už dříve, ale výjimečně. Po ukončení provozu Concordu přišly British Airways s linkou z letiště London City do New Yorku s mezipřistáním na Shannonu. Nasazují na ni Airbus A318 ve speciální konfiguraci jen pro 32 cestujících v byznys třídě.
Malými letadly přes Atlantik pravidelně cestují i Češi. Travel Service pro české cestovky létá přes Atlantik s Boeingem 737-800 do Karibiku, většinou s mezipřistáním na Azorských ostrovech, bez mezipřistání takovou vzdálenost neulétne. Bez cestujících jsou ale boeingy 737 letět do Evropy přímo i ze západoamerického pobřeží: v roce 2007 například SkyEurope zvládlo ze Seattlu do Bratislavy při dodávacím letu od výrobce urazit více než devět tisíc kilometrů bez mezipřistání.