Praha vypsala soutěž na opravu Libeňského mostu, rozpočet míří ke třem miliardám
Vedení Prahy ještě v září mluvilo o nákladech kolem dvou miliard korun, cena v soutěži je téměř o miliardu vyšší.
(aktualizováno 11:35 o vysvětlení vyšší ceny) Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) vypsala dlouho očekávanou soutěže na opravu Libeňského mostu. Odhadovaná cena na projektanta a zhotovitele opravy celého soumostí spojující městské části Praha 7 a 8 je nakonec výrazně vyšší, než kolik Praha ještě před měsícem uváděla: 2,85 miliardy korun. Podle vedení Prahy je součástí akce nakonec více stavebních objektů.
Vypsání soutěže vyplývá z informací ve věstníku veřejných zakázek. Zakázka proběhne podle standardu Design and build, kdy se soutěží současně stavební firma i projektant. Oprava se týká kompletního úseku od křižovatky Dělnické s Jankovcovou až po Palmovku. Součástí obnovy má být i výstavba nových ramp pro pěší a cyklisty na Rohanský ostrov, kde má vzniknout park.
Zájemci o rekonstrukci mostu mají termín do 22. února. Hlavním kritériem bude cena, která bude mít v hodnocení váhu 80 %. Dvacetiprocentní váhu bude mít doba navržené výluky tramvají. TSK současně soutěží firmu, která bude dělat správce stavby. Hodnota této zakázky má 50 milionů korun.
Provoz pro pěší a cyklisty zůstane po celou dobu opravy
Cena za rekonstrukci tak bude výrazně vyšší, než ještě před měsícem uváděla Praha v tiskové zprávě. Původní odhad byl dvě miliardy korun. Konečnou cenu zjistí až samotná soutěž. Radní vypsání soutěže schválili v září. Práce mají začít v polovině roku 2022, hotovo má být do roku 2025.
„Soutěž je vypsána i na další objekty, které byly dříve připravovány zvlášť u jiných městských organizací. Nám se vše podařilo zkoordinovat a připravit najednou,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr. Jde podle něj například o retenční nádrž, proplachovací kanál nebo protipovodňové úpravy. Samotná rekonstrukce mostu přes Vltavu podle něj má vyjít na zhruba 400 milionů korun.
Končí tak zřejmě letité dohady o tom, zda most zbourat a postavit nový nebo rekonstruovat. K obratu došlo s příchodem nového vedení pražské radnice. Zátěžové zkoušky ukázaly, že most architekta Pavla Janáka je stále v relativně dobrém stavu.
„Je to neuvěřitelný příběh, k zemi měl jít most, na který se 92 let nesáhlo, a přitom zvládl zkoušky s extrémní zátěží 547 tun. Jasně se tedy ukázalo, že správnou cestou je rekonstrukce, zatěžovací zkoušky nám navíc daly do ruky velmi podrobná data, díky kterým se vyhneme slepým cestám,“ uvedl v září náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr, který ještě před vstupem na magistrát založil v roce 2015 iniciativu „Libeňský most Nebourat, Nerozšiřovat“.
Libeňský most (spíše soumostí) měří 1 200 metrů. I po rekonstrukci zůstane stejně široký, tedy 21 metrů, a bude mít kromě dvou tramvajových kolejí v každém směru jeden pruh pro auta, jeden pro cyklisty a jeden pro chodce. Pěší a cyklistický provoz zůstane zachován i během rekonstrukce.