Pokuty za rychlost ve Varnsdorfu. Na kamerách vydělává firma, podle státu nezákonně
Ministerstvo vnitra se vložilo do nového velkého zdroje příjmů Varnsdorfu a soukromé firmy Water Solar Technology (WST). Ta pro město
Ministerstvo vnitra se vložilo do nového velkého zdroje příjmů Varnsdorfu a soukromé firmy Water Solar Technology (WST). Ta pro město zajišťuje provoz radarů, naměřená rychlost je pak důvodem pro rozesílání pokut za překročení rychlosti.
Podle stanoviska ministerstva vnitra je varnsdorfský systém v rozporu se zákonem. Město nyní dostalo čas na vyjádření, případně napravení smluv na měření rychlosti. Radnice si na tuto činnost loni na jaře najala soukromou firmu. Radnice chybu odmítá a občany dál vyzývá, aby pokuty platili. Na problémy jako první upozornil Děčínský deník.
„Ministerstvo vnitra po předběžném posouzení shledalo rozpor usnesení Rady města Varnsdorf se silničním zákonem,“ napsala radnici ředitelka odboru veřejné správy, dozoru a kontroly ministerstva vnitra Marie Kostruhová. Ministerstvo se opírá o rozsudky Nejvyššího správního soudu, podle kterých nesmí být příjmy třetí strany závislé na výsledku měření. Smlouva se společností WST byla uzavřena na základě rozhodnutí rady města. WST městu radary pronajímá a udržuje, za každý přestupek od města inkasuje 300 korun.
Ve hře jsou nemalé peníze. Zastupitelé na konci loňského roku přesunuli pomocí rozpočtové změny na odměny za měření rychlosti více než 30 milionů korun. Od loňského jara do konce listopadu naměřily radary téměř 100 tisíc přestupků. Město počítá s výběrem více než 110 milionů korun za rok.
Město ve stanovisku zveřejněném na svých stránkách upozornilo, že jde pouze o předběžné posouzení správního orgánu, z něhož nelze v žádném případě dovozovat jakoukoli neplatnost uzavřených smluv či přijatých usnesení orgánů města Varnsdorf. Varuje současně před tím, aby lidé pokuty neplatili. „Je tak zcela nevhodné, aby kdokoli vyzýval k nehrazení pokut, které byly vyměřeny na základě měření prováděných výhradně Městskou policií Varnsdorf,“ uvedlo město. Pokud lidé s pokutou nesouhlasí, mohou podat odpor a věc řešit ve správním řízení. Město udělování pokut zjevně nestíhá, teprve nyní lidé dostávají pokuty za rychlou jízdu v červnu.
Varnsdorf umístil radary na třech místech. Největší kritiku sklízí za měření rychlosti ve Studánce, kde měří ještě v lesním úseku mimo zástavbu, ale oficiálně už v obci. Město radary obhajuje, například na stránkách varnsdorfské pobočky hnutí ANO 2011 vysvětluje instalaci snahou o zklidnění dopravy.
Podle mluvčího varnsdorfské radnice Tomáše Seckého se v prvních měsících měření počet přestupků pohyboval kolem dvaceti tisíc měsíčně, později začaly klesat. Smlouva s WST byla uzavřena na základě jednacího řízení bez uveřejnění, které předcházela výzva k podání nabídky pro zakázku malého rozsahu na služby, město oslovilo jen tři společnosti.
Podle nepodepsaného textu na stránkách ANO 2011 (ve Varnsdorfu vyhrálo volby a má většinu v radě města) město vysoutěžilo systém za nejnižší možnou cenu. Na provozu se podílí společnost ICZ, která poskytla technické řešení – licencovaný software s napojením na účetní systém a spisovou službu a mezinárodní systém EUCARIS a další. „Ve Varnsdorfu nyní funguje jedno z nejmodernějších měřících zařízení v ČR. Celé zařízení je zároveň pilotním projektem, protože je schopné zaregistrovat auto s cizí (např. německou) poznávací značkou a zároveň je systém jako jediný v republice schopen majitele auta – cizince identifikovat a adresovat pokutu do zahraničí,“ uvedlo ANO na stránkách.