Pokus omyl v praxi. Liberecký kraj na poslední chvíli ustoupil od demolice mostu přes Jizeru
Kraj bude muset stavební firmě zaplatit kompenzace za odstoupení od smlouvy.
Liberecký kraj ustoupil od plánů na rekonstrukci mostu přes Jizeru v Poniklé, která by znamenala jeho demolici. Stalo se tak poté, co již s dodavatelem uzavřel smlouvu. Oficiálně již stavba začala a začalo se s demolicí, konkrétně části zábradlí.
Kraj svůj názor otočil týden poté, co oznámil stavbu nového mostu. Ten měl nahradit kamenný obloukový most z roku 1856. O zachování mostu dnes rozhodli krajští radní na mimořádném zasedání. Na změnu názoru krajských radních doplatí i daňoví poplatníci: kraj přiznal, že bude muset řešit se společností Raeder & Falge kompenzace za vypovězení loni uzavřené smlouvy. Zakázka vyšla na 17,8 milionů korun.
Projekt rekonstrukce mostu budí rozruch několik let, proti demolici se ozvali například v minulosti památkáři. Most přitom zatím není památkově chráněný.
Odklad po „zralé úvaze“
„O odložení rekonstrukce historického mostu přes Jizeru v Poniklé jsme se rozhodli po zralé úvaze a intenzivních debatách s odborníky. Původně naplánovaná stavba nového mostu, která by znamenala zánik toho stávajícího, se ruší. Podnikneme všechny potřebné kroky k tomu, aby se most podařilo zachránit v jeho původní podobě. V této souvislosti budeme iniciovat jeho prohlášení za technickou památku. V budoucnu hodláme také při rekonstrukcích historických silničních staveb ve spolupráci s Krajskou správou silnic Libereckého kraje konzultovat chystané projekty i s památkáři,“ uvedl hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Kraj zatím hledá cesty, jak se finančně vyrovnat se zhotovitelem. „Vše nasvědčuje tomu, že nedaleko od stávajícího mostu vyroste most nový, který bude sloužit pro dopravu. Termín výstavby však zatím nelze odhadnout,“ dodal Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pro resort dopravy.
Ještě minulý týden přitom kraj vysvětloval, proč je nutné most zbourat. „Stavba je vyvolána nutností řešit nevyhovující stavebně technický stav stávajícího mostního objektu. Při pravidelných hlavních prohlídkách mostu bylo zjištěno, že se v kamenné klenbě ve všech polích lokálně objevují podélné trhliny a dále že vlivem dlouhodobého zatékání do mostu dochází k plošné degradaci kamene klenby. Dále bylo zjištěno, že ve 3. poli je pokleslá část kamenů ve středu klenby a také že vlivem dlouhodobého přetížení mostu dochází na obou okrajích klenby k vysunutí kamenného zdiva poprsních zdí,“ uvedl kraj v tiskové zprávě.