Počet dovezených ojetin do Česka přesáhl prodeje nových aut. Poprvé od roku 2010
Růst cen ojetých vozidel se v únoru již zastavil.
Nedostatek dílů pro výrobu nových aut a dlouhé čekací doby na jejich dodání dál výrazně ovlivňují statistiky registrací nových aut. Počet nově přihlášených vozidel v Česku v únoru v meziročním srovnání klesl. Poprvé od roku 2010 se u nás za jediný měsíc zapsalo do registru vozidel méně nových aut, než se za stejné období dovezlo ojetin.
Vyplývá to z dat, která zveřejnil Svaz dovozců automobilů. V únoru se v Česku registrovalo 14 225 nových aut, což je nejnižší hodnota za posledních osm let. Počet nových vozů byl o 400 nižší než dovezených vozů.
Statistiky za únor ukazují velký nárůst čistě elektrických osobních aut o 162 %, podíl přesáhl již dvě procenta. V případě hybridů podíl rovněž roste, za měsíc se prodalo přes dva tisíce vozů.
Celkově registrace nových osobních automobilů vzrostly oproti prvním dvěma měsícům loňského roku o 3,42 % (z 29 481 kusů na 30 488 kusů). Oproti stejnému období roku 2020 jsou o 16,5 % nižší. V únoru klesly meziročně o 3,15 %.
Trhu nadále vládne Škoda Auto před Hyundai a Volkswagenem, na čtvrté pozici je Toyota následovaná značkou Kia. Na post tuzemské jedničky se po problémech s výrobou vrátila Škoda Octavia.
Nedostatek nových aut táhne trh s ojetinami. Počet dovezených ojetých vozidel vzrostl meziročně o 26,5 % na 28 025 aut. Jejich průměrné stáří je 10,4 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 51,08 %, z toho starších 15 let je 22,42 %
Větší nabídka ojetin, jejich ceny přestaly růst
Podle největšího prodejce ojetých vozidel na českém trhu Aures Holdings provozující sítě AAA Auto a Mototechna je navýšení dovozu ojetin patrné i na vývoji na trhu s použitými auty. V prosinci loňského roku se počet ojetých aut v nabídce na středoevropském trhu pohyboval na úrovni okolo 350 000 vozů. V letošním lednu už ale vozy v nabídce začaly přibývat a jejich počet stoupl na 395 999. Velkou měrou se na navýšení nabídky podílí rekordní dovoz aut ze západní Evropy.
„Koronavirová pandemie s příchodem varianty omikron ustupuje a ve všech sektorech dochází k postupnému rozvolňování. Bohužel, počínající optimismus v současné době výrazně tlumí válka na ukrajinském území, která bude ekonomiku a trhy v celé Evropě ovlivňovat podobně, jako dosud koronavirus. Z dat za leden a únor bylo patrné, že se sekundární automobilový trh začíná stabilizovat, ale budoucí vývoj je teď těžké odhadovat. Nepochybně bude záviset na tom, jak dlouho válka na Ukrajině potrvá,“ říká Luboš Vorlík, výkonný ředitel autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice.
Ve srovnání s letošním lednem ubylo v únoru ve středoevropské nabídce 11 437 ojetých aut, což není vzhledem k ročnímu období nijak výrazný ani ojedinělý výkyv. Zároveň je únor nejkratším měsícem v roce, což počet aut v nabídce opticky snižuje. Střední hodnota ceny v únoru vzrostla v Polsku (2,2 %), Maďarsku (2,7 %) a na Slovensku (2,9 %). V Česku mediánová cena oproti lednu klesla o 2,7 %. Ve srovnání s únorem loňského roku však mediánová cena vzrostla o 16,1 %.