Po Volvu Mercedes. Majitel čínské automobilky Geely se stal největším akcionářem Daimleru
Propojení čínských a evropských automobilek je čím dál těsnějši. Po ovládnutí švédského Volva se největším vlastníkem společnosti Daimler stal čínský
Propojení čínských a evropských automobilek je čím dál těsnějši. Po ovládnutí švédského Volva se největším vlastníkem společnosti Daimler stal čínský majitel automobilky Geely Li Šu-fu. Jen den poté Daimler oznámil stavbu další továrny v Číně společně s automobilkou BAIC.
Se zprávou o vstupu čínského investora do Daimleru přišla agentura Bloomberg. Jde o největší čínskou investici v automobilkách. Li Šu-fu za podíl ve výši 9,7 % zaplatil 7,3 miliardy eur.
Zatímco do Volva vstupoval majitel Geely v dobách, kdy se firmě nedařilo, Daimler kupuje v čase prosperity. Daimler v prohlášení uvedl, že vítá vstup dlouhodobého akcionáře s jasnou vizí.
Jen den po vstupu majitele Geely oznámil Daimler další velké propojení s Čínou. S automobilkou BAIC Motor se dohodl na stavbě nového závodu. BAIC v prohlášení pro burzu neuvedla lokaci, sdělila pouze to, že továrna má pokrývat rostoucí poptávku po vozidlech Mercedes-Benz v Číně včetně výroby nových elektromobilů.
Li Šu-fu v prohlášení uvedl, že cílem propojení s Daimlerem je především obrana před novou konkurencí, která do automobilového průmyslu proniká. Má na mysli především technologické firmy, jako jsou Apple či Google. „Abychom uspěli, je potřeba mít přátele, partnery a aliance,“ řekl Li Šu-fu.
Společnost Geely už ovládla Volvo Cars, loni získala firma podíl ve výrobci nákladních aut Volvo. Koupila i značku Lotus nebo výrobce londýnských taxíků.
Li Šu-fu vydělal první peníze tím, že fotil turisty, později začal dodávat díly do ledniček, pak přešel na výrobu motorek. V roce 1997 se stal prvním čínským soukromým výrobcem automobilů.