Po letech čekání jde koupit jízdenku v královéhradecké MHD kartou
Zavedení a spuštění systému provázely potíže a zdržení.
„Mezi 06:00 až 09:00 platbu bankovní kartou využilo 45 cestujících, kteří jeli ve 30 autobusech. Platby proběhly v pořádku,“ řekl Abraham.
Ceny jízdného se neměnily, základní jízdné je dál za 14 korun. Současně podnik v novém odbavovacím systému, který dodala společnost EM Test, zachoval všechny dosavadní možnosti platby, například městskou kartou nebo papírovými jízdenkami. Systém nahradil již nevyhovující technologii z roku 2005, jejímž základem bylo odbavení čipovou městskou kartou. Kompletní informace o novém systému jsou na stránkách dopravního podniku.
Podle hradecké radnice by nové způsoby platby jízdného mohly přivést do autobusů a trolejbusů více cestujících, zejména těch, kteří nejezdí pravidelně. Loni podnik přepravil přes 35 milionů lidí. Vedle jednotlivého jízdného má být v budoucnu na bankovní kartu navázané i časové jízdné. Systém by měl umět také akceptovat třeba kartu integrované regionální dopravy IREDO, případně kartu Českých drah.
Cestující koupí jízdenky tak, že platební kartu přiloží k bezkontaktní platební čtečce. Na displeji čtečky případně navolí, zda chce koupit jízdné zlevněné nebo jízdné pro další lidi. Kartou lze koupit i přestupní jízdenku, která platí 35, nebo 50 minut. Po zakoupení prvního jízdného za 14 korun je při nástupu do dalšího vozidla po přiložení karty cestujícímu odečtena ještě platba čtyři koruny. Systém umožňuje i platbu chytrým telefonem, chytrými hodinkami či jiným zařízením, v němž je bankovní karta nahrána.
Zdržení dodávky nového systému
Při platbě kartou nelze využít možnosti levnější jízdy na takzvanou krátkou vzdálenost. „Pro využití jízdy na krátkou vzdálenost bude v budoucnu nutno svou kartu registrovat do systému. O možnosti registrace budou cestující v předstihu informováni,“ uvedl podnik.
Dodávku a instalaci systému zdrželo to, že dodavatel měl problém s pořízením některých komponentů, například čipů. Následné zdržení způsobily problémy s propojením odbavovacího systému s bankovním systémem. Placení bankovní kartou chtěl podnik původně spustit v květnu.
Součástí zakázky na odbavovací systém je i obnova systému dispečerského řízení, e-shopu pro zákazníky a pořízení 19 nových elektronických označníků na jedenácti zastávkách. Část vozů bude také disponovat zařízením pro sčítání cestujících.
Hradecká MHD má osm trolejbusových linek, 20 autobusových a čtyři linky jsou noční. Jízdné v Hradci Králové zůstává stejné od roku 2016. Jednotlivá papírová základní jízdenka stojí 20 korun a jednotlivá jízda placená elektronicky je za 14 korun. Město Hradec Králové letos počítá, že dopravnímu podniku poskytne provozní dotaci 380 milionů korun.