Parní vlaky, koněspřežka a otevřené dveře. Muzeum připomene velká železniční výročí

Replika vozu Hannibal po renovaci. Pramen: NTMReplika vozu Hannibal po renovaci. Pramen: NTM

Letos uplyne 200 let od zahájení parního provozu na první veřejné železniční trati v Evropě mezi městy Stockton a Darlington v Anglii.

Národní technické muzeum přichystalo sérii akcí, které mají připomenout velká železniční výročí připadající na letošní rok.

Především letos uplyne 200 let od zahájení parního provozu na první veřejné železniční trati v Evropě mezi městy Stockton a Darlington v Anglii, stejná doba uplyne od zahájení stavby první koněspřežné železnice v habsburské monarchii na trase České Budějovice – Linec a konečně před 180 lety přijel do Prahy na dnešní Masarykovo nádraží první parní vlak.

Národní technické muzeum proto přichystalo mimo jiné sérii jízd nostalgického muzejního vlaku, výstavu „Co stvořilo železnici, co stvořila železnice“ a řadu dalších akcí i ve spolupráci s jinými partnery.

„Oslavit tato výročí chceme společně s veřejností. První akcí, na kterou bych rád pozval, je cesta muzejním vlakem v čele s parní lokomotivou 464.102 Ústeckým krajem na zahájení turistické sezóny do města chmele – Žatce. Neméně významnou jízdou historického vlaku Národního technického muzea bude jízda z Prahy přes Plzeň do Plas v čele s lokomotivami 475.111 a 478.1010 na zahájení výroční 10. sezóny Centra stavitelského dědictví NTM,“ uvedl generální ředitel muzea Karel Ksandr.

Národní technické muzeum je vlastníkem nostalgického muzejního vlaku, v jehož čele nejčastěji bývá parní lokomotiva 464.102 „Ušatá“ z roku 1940, která nedávno prošla generální opravou. Zmíněná první letošní jízda do Žatce se uskuteční v sobotu 5. dubna. Druhá jízda z Prahy přes Plzeň do Plas je připravena na sobotu 12. dubna, kdy v čele vlaku bude nejprve lokomotiva T 478.1010 „Bardotka“, kterou v Plzni vystřídá pára 475.111 „Šlechtična“ z roku 1947.

Bližší informace k nostalgickým jízdám jsou na plakátu NTM a také na stránkách muzea, kde lze koupit jízdenky.

Další jízdy jsou plánovány na květen, kdy se Národní technické muzeum také zapojí do 11. ročníku festivalu Open House Praha. Ve dnech 17. a 18. května tak zpřístupní areál budoucího Muzea železnice a elektrotechniky NTM na Masarykově nádraží. Areál bývalé železniční výtopny a dílen, stejně jako budovy určené pro cestující, vznikl v roce 1845 jako součást prvního pražského nádraží.

V sobotu 26. července se NTM zapojí do oslav 200. výročí zahájení stavby koněspřežní železnice. Výstavba tzv. železné silnice byla slavnostně zahájena 28. července 1825 nedaleko Netřebic. Dne 26. července letošního roku v rámci oslav 200. výročí zahájení stavby koněspřežní železnice bude moci veřejnost vidět v Bujanově nově zrestaurovanou repliku kočárového koněspřežního vozu Hannibal. Replika je z roku 1969.

Dne 2. října 2025 program vyvrcholí vernisáží výstavy s názvem „Co stvořilo železnici, co stvořila železnice“. „Výstava představí klíčové fenomény stojící za zrodem a rozmachem železniční dopravy v historickém, technickém i kulturním kontextu,“ uvedlo muzeum.

Parní lokomotiva 464.102 Ušatá po renovaci v čele muzejního vlaku. Pramen: NTMReplika vozu Hannibal po renovaci. Pramen: NTMSalonní vagon přezdívaný Svoboda z roku 1968. Pramen: NTMKladno z roku 1855, nejstarší dochovaná parní lokomotiva na českém území. Pramen: NTMVagon z muzejní soupravy NTM. Pramen: NTMParní lokomotiva 464.102 Ušatá po renovaci v čele muzejního vlaku. Pramen: NTMVůz koněspřežky Hannibal v rakouském Kerschbaumu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSvršek koněspřežné dráhy v Bujanově. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářAreál historického depa na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tagy historická souprava NTM NTM
2 komentáře