Obrazem: Sto let páteře berlínské dopravy. Nejstarší S-Bahn přepraví 1,5 milionu lidí a chystá další expanzi
Z městské dráhy se postupně stala jedna z berlínských ikon.
Berlín si dnes připomíná sto let od zahájení provozu městské železnice S-Bahn. Ta je dnes jedním z hlavních druhů dopravy v německé metropoli. Na 340 kilometrech tratí denně přepraví 1,5 milionu cestujících, denně vypraví na 16 linek 3 300 spojů.
Berlín a provozovatel vlaků DB Regio od dnešního dne do neděle připravil sérii speciálních akcí, které kulaté výročí nejstaršího systému městské železnice připomínají. Na linku S2 pak vyjede i jednotka řady BR 481 s polepy deseti různých typů vozidel, které ve stoleté historii Berlína jezdily. Program oslav je zde.
„Žádný jiný dopravní prostředek nedokáže ekologicky přemístit tolik lidí mezi městem a okolím a současně zabrat tak málo místa. Berlínská S-Bahn je ale víc než jen dopravní prostředek. Již 100 let provází a utváří historii hlavního města a sama se stalo ikonou Berlína,“ řekl Peter Buchner,“ výkonný ředitel S-Bahn Berlin GmbH.
Město chce oslavy využít i k prezentaci rozsáhlých plánů do budoucího rozvoje sítě. S-Bahn se má stát jednou z cest, jak se má město do roku 2045 stát uhlíkově neutrální.
Projekt S-Bahn vznikl v Berlíně v éře poválečných dvacátých let, kdy město zažívalo velký rozmach. Šlo i o první elektrický vlak v Německu. Zatímco často bývá zkratka S-Bahn označována významem Schnellbahn (rychlá dráha), v Berlíně je zkrácením slova Stadtbahn, tedy městská dráha. Logo S-Bahn vzniklo v roce 1930, autorem byl designér židovského původu Fritz Rosen. Jeho dílo přežilo do současnosti, označuje stejné typy kolejové dopravy po celém Německu. Logo mělo odlišit S-Bahn od metra.
Během sta let zažil S-Bahn pohnutou historii Berlína: rozmach 20. let, nástup národního socialismu, zničení města při druhé světové válce, rozdělení na východní a západní části i po půl století sjednocení. Během rozdělení Berlína došlo k opuštění řady stanic, zejména v západním Berlíně provoz velmi upadal. Po listopadu 1989 se vlaky S-Bahn staly jedním ze symbolu spojení rozdělených částí, od 2. července 1990 se vrátil pravidelný provoz po celém městě.
Město plánuje postupné rozšiřování sítě S-Bahn. Dojde například k prodloužení S75 z Wartenbergu do Karower Kreuz, zahuštění intervalu na některých trasách na 10 minut a pořízení nových vlaků. V plánu je také vybudování nových stanic. Detailněji jsou popsány zde.