Obrazem: Prošli jsme tři patra luxusu nového letištního terminálu v poušti

Na letišti šejka Zájida má svůj domovský hub aerolinka Etihad, které ho nyní propojila i s Prahou.
Nový okázalý terminál mezinárodního letiště v Abú Dhabí (česky též Abú Zabí) vznikal komplikovaně a jeho zprovoznění mělo podobně jako třeba u „začarovaného“ letiště Berlin Brandenburg dlouhé zpoždění.
Původní termín v roce 2017 byl několikrát odsunut, nakonec se ústřední terminál umístěný mezi oběma ranvejemi otevřel loni na konci října. Jen krátce předtím se druhé největší letiště Spojených arabských emirátů po Dubaji přejmenovalo podle zakladatele státu šejka Zájida bin Sultán Ál Nahjána. Samotný terminál dnes nese jednoduché jméno Terminál A, postupně do něj přesunul svůj provoz hlavní dopravce se sídlem na letišti – státní společnost Etihad Airways.
Brzy je následovaly i další letecké společnosti se sídlem v Abú Dhabí, včetně poboček Air Arabia a Wizz Air. Poté se přesunulo i všech 15 dalších aerolinek, které dosud využívaly starší tři terminály letiště.
V Praze přistál další gigant arabského aerosvěta. Etihad zahájil lety z Abú Dhabí
V terminálu ležícím v poušti 30 km od centra města je 65 bran s roční kapacitou 45 milionů pasažérů. Za hodinu zvládne terminál odbavit 11 tisíc lidí a přes 19 tisíc kusů zavazadel. Zastavěný prostor je 742 tisíc metrů čtverečních, restaurace mohou nabídnout 90 tisíc porcí jídla denně. I přes svou rozlohu se terminál chlubí tím, že z taxíku do letadla je možné se přes všechny nutné procedury dostat za pouhých 12 minut.
Jelikož je terminál hlavním hubem aerolinek Etihad, celé jedno křídlo tvoří lounge pro cestující vyšších cestovních tříd této aerolinky.
Celý prostor salonků má tři patra, je v něm několik rozlehlých restaurací s jídlem zdarma, místností na ukrácení dlouhé chvíle u fotbálku či videoher, ale i speciální sekce pro děti.
Lounge má vlastní dvě brány, které primárně využívají letouny A380. Zaujme rozlehlá SPA sekce nabízející služby zahrnující kadeřníky, kosmetiku, nehtové studio či masážní místnosti.
K dispozici jsou cestujícím i sprchy s nabídkou všech hygienických doplňků jako v hotelu. V kuřáckém salonku se nabízejí (tentokrát však placené) luxusní doutníky.
Terminál je určen z velké části na přestupy, Etihad z něj chce vytvořit hub mezi východní a západní polokoulí. „Nejhorší je, když cestující nestihne navazující let a spěchá. Musíme mu se vším pomoci a přearanžovat jeho cestu, aby třeba stihl důležitou schůzku,“ popisuje nám vedoucí lounge Rachelle náročnou práci personálu salonku.
Jestliže byznys lounge působí luxusně a snaží se nabídnout špičkový servis pro náročnou klientelu, oddělená sekce pro 1. třídu posunuje tuto hranici ještě o příčku výš. Cestující s letenkami v často statisícových cenách v ní dostanou vlastní obsluhu a servis typu michelinské restaurace s À la carte menu.
Sekce nabízí i samostatné VIP místnosti s televizí, sedačkou, barem a s vlastní koupelnou. Cena je v přepočtu 2 300 korun na čtyři hodiny.
Šampaňské v oblacích
Na linku do Prahy, která odstartovala před dvěma týdny, Etihad nasazuje své boeingy Dreamliner 787, kterých má momentálně ve flotile 43. I v nich se snaží aerolinka zaujmou nadstandardními službami, na které cestující v éře lowcostového létaní pomalu zapomínají.
Cestující byznys třídy mají na palubě vlastní kóje s přímým přístupem do uličky. Sedadla se dají polohovat do plně horizontálního nastavení a spolu s místem na nohy nabízejí možnost vyspat se jako v posteli i pro dvoumetrové cestující. Pozoruhodná je i masážní funkce sedadla, stejně jako volba tvrdosti sezení.
České stevardky, kterých v Etihadu pracuje kolem osmdesátky, nabízí hned po nástupu šampaňské, menu se podává kdykoliv během letu a za nabídku by se nemusela stydět žádná z luxusních restaurací. Na výběr je několik předkrmů, hlavních jídel a dezertů. Jídlo se podává z porcelánu, příbory jsou kovové.
Zábavní systém zahrnuje filmy, HBO, televize či hry. Ovládá se dotykovou obrazovkou nebo přenosným ovladačem jako na herní konzoli. Úložný prostor skrývá láhev s vodu a „hygotaštičku“ v designu Armani.
Podává se bezplatná široká nabídka vín, piv i koktejlů. Informační systém ukazuje kromě polohy letadla pro muslimy i aktuální směr do Mekky a odpočítává čas do další modlitby.
Čtyři lety týdně jsou jen začátek. Etihad nastínil plány s linkou do Prahy
Nová pravidelná linka létá do Prahy zatím čtyřikrát týdně, další rozšíření spojení bude záležet na vytíženosti linky.
„Naším plánem je létat na trase každý den, a to kvůli návazným letům. Ideální scénář jsou dva lety denně, což platí pro všechny evropské linky,“ uvedla mluvčí společnosti Anna-Sophie Pollová.