- Voda •
- Stavebnictví •
- Infrastruktura •
- Zprávy
Obrazem: Dělníci začali vysunovat novou mostní konstrukci přes Labe u Přelouče
V pátek bylo zahájeno vysunování nové ocelové konstrukce mostu přes Labe mezi Valy a Mělicemi u Přelouče. Hydraulika po šestnácticentimetrových
V pátek bylo zahájeno vysunování nové ocelové konstrukce mostu přes Labe mezi Valy a Mělicemi u Přelouče. Hydraulika po šestnácticentimetrových krocích posouvá 170tunovou konstrukci ze břehu nad hladinu Labe na provizorní podpěry.
Dnes má 62 metrů dlouhá část překlenout řeku a na břehu bude pokračovat svařování dalšího dílu. Nový most bude smontován v únoru 2020 a práce budou pokračovat tak, aby první auta přejela přes Labe v červnu 2020, oznámilo Ředitelství vodních cest.
„Nedílnou součástí projektu splavnění Labe do Pardubic je i rozšíření mostu mezi Valy a Mělicemi. Starý most měl mezi pilíři v řece jen úzké pole s nízko položenou mostovkou a pro bezpečnou plavbu lodí se tak nahrazuje mostem novým,“ uvedl zástupce šéfa ŘVC Jan Bukovský.
Až do letošního srpna byla řeka mezi Valy a Mělicemi přemostěna mostním provizoriem typu Bailey z 2. světové války, které břehy spojovalo po dlouhá desetiletí. V srpnu jej dělníci demontovali. Bailey umožňoval proplout lodím jen do výšky zhruba 3,5 metru, plavidlo by se navíc muselo trefit mezi pilíře, které byly od sebe 15 metrů.
Nový most žádné pilíře v korytě řeky mít nebude, délkou 196 metrů má více než dvojnásobně rozšířit prostor pro průchod velkých vod. Podjezdná výška pro lodě bude sedm metrů.
Jenže aby velké lodě vůbec k mostu dopluly, je třeba vybudovat plavební stupeň Přelouč. Tahle stavba je ale kvůli sporům s ekology v nedohlednu. Právě jejím dobudováním ale ministerstvo dopravy původně svolení s financováním mostu podmiňovalo. Nakonec ale kvůli velké zchátralosti starého mostu v roce 2017 od této podmínky ustoupilo.
Ocelová konstrukce o celkové délce 194 metrů a hmotnosti 645 tun přes hlavní pole nad řekou je typem tzv. Langerova trámu. Sestavuje se postupně po třech částech nosné konstrukce bez oblouku z jednotlivých dílů převozitelných silniční nákladní dopravou na mělickém předpolí, odkud se budou dvě její části postupně vysouvat přes Labe směrem na Valy do finální pozice. Po druhém vysunutí se třetí část nosné konstrukce domontuje už na své pozici na mělické straně.
Práce budou dokončeny v červnu 2020. Celkové náklady dosahují 258 mil. Kč včetně DPH.