Nový pokus o lanovku na Dolní Moravě. Investor slíbil limit počtu cyklistů v létě

Nově je podle požadavků předchozího řízení zařazen do projektu i seznam kompenzačních opatření.
Společnost „Sněžník Activity otevřený fond“ zkouší znovu získat povolení pro stavbu nové kabinové lanovky v areálu Dolní Morava v Pardubickém kraji. První pokus skončil letos na jaře, když ministerstvo životního prostředí vyhovělo námitkám dvou spolků, které upozornily na chyby krajského úřadu Pardubického kraje při schvalování této stavby.
Přepracovaná dokumentace je v registru oznámení EIA. Nově je podle požadavků předchozího řízení zařazen do projektu i seznam kompenzačních opatření, které přinese samotná stavba lanovky a její následný provoz.
Plány na novou lanovku na Dolní Moravě narazily. Pardubický kraj při schválení chyboval
Podle investora je většina navržených opatření standardních a osvědčených při podobných stavbách. K tomu ještě slíbil investor zpracovat biologický dozor. Tři roky má monitorovat přepravu kol na lanovce. „Dle výsledků monitoringu dopadů záměru bude v případě potřeby zajištěna regulace cyklistického pohybu prostřednictvím provozních opatření, jako je nastavení kapacit lanovky a trasy pro cyklisty,“ uvádí se v dokumentaci.
500 bikepasů denně
Obavy z velkého provozu cyklistů v létě projevil Český svaz ochránců přírody, úřad mu dal za pravdu a stanovil vypořádání s touto situací jako jednu z podmínek. „Maximální denní limit pro prodej bikepasů je nastaven na 500, což odpovídá maximální možné kapacitě trailů, a to 2 500 sjezdů za den,“ uvádí dokument. Podle něj budou dál provoz sledovat a průběžně vyhodnocovat.
V období letního provozu bude na sjezdovce „Velký slon“ osazena mechanická zábrana v délce cca 250 metrů v místě pod zelenou trailovou tratí (Mlýnský trail), která bude bránit volnému sjezdu cyklistů po sjezdovce dolů směrem ke spodní stanici kabinové lanové dráhy.
Naopak nedojde k požadované instalaci reflexních prvků na nosné lano, které měly zvýšit viditelnost lan pro ptáky. Investor odmítl i další požadavky, například zahrnutí mostu SkyBridge do hodnocení vlivu na životní prostředí nebo sčítání chřástala. Upozornil, že nerealizace stavby může mít výrazný dopad na zaměstnanost v regionu, protože budou muset odstavit kvůli rekonstrukci na 8 měsíců sedačkovou lanovou dráhu.
Třetí pokus
Jde již o třetí pokus firmy lanovou dráhu prosadit. První plán firma stáhla a sama upravila, snížila maximální přepravní kapacitu z 3 000 na 2 775 lidí za hodinu, počet kabin klesl ze 76 na 75. Zastavěná plocha dolní stanice se zmenšila z 1 294 na 1 130 m², menší je i plocha mezistanice.
Kabinová lanovka má nahradit stávající čtyřsedačkovou lanovku. Konečná stanice bude u chaty Slaměnka a ve vrcholovém bodě se tak propojí s lanovou dráhou Sněžník. Místo současné horní stanice se postaví mezistanice. Novou horní stanici umístí investor na jižní stranu nynější sjezdové trati naproti horní stanici lanové dráhy Sněžník. Plány investora počítaly se stavbou už letos.
Nová kabinová lanovka by měla být v provozu celoročně pro dopravu turistů a cyklistů k chatě Slaměnka, která se stala hlavně v létě cílovým místem valné většiny z nich. Důvodem je hlavní atrakce tohoto místa, Stezka v oblacích (SkyBridge), a také možnost návratu do údolí bobovou dráhou. V zimě bude lanovka sloužit lyžařům a pěším návštěvníkům.
Horský resort v Dolní Moravě má za sebou v posledních 15 letech prudký rozvoj. Nepříliš známá lokalita pod Králickým Sněžníkem se stala cílem letní i zimní rekreace statisíců lidí, na což nebyla místní infrastruktura vždy připravena. Neustávající rozšiřování kritizují i některé ekologické organizace. Kromě sjezdovek, vleků a lanovek vznikla vyhlídková věž Stezka v oblacích, bobová dráha, visutý most Sky Bridge a další atrakce pro děti i dospělé. Vyrostl také hotel Vista a další ubytovací zařízení.