Nostalgické léto: pravidelné vlaky i jednorázové akce. JHMD bez parní lokomotivy
Letní měsíce jsou ve znamení nostalgických vlaků, z kterých se za poslední roky staly už i pravidelné linky. Letošní provoz
Letní měsíce jsou ve znamení nostalgických vlaků, z kterých se za poslední roky staly už i pravidelné linky. Letošní provoz ale mohou ovlivnit výrazněji dva faktory: omezení provozu parních lokomotiv na řadě míst kvůli suchu i stav některých strojů.
Marně zatím čekají cestující na provoz nostalgických parních vlaků na jindřichohradeckých úzkokolejkách. Společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) nemá aktuálně s čím jezdit. Na svých stránkách oznámila, že dosud nemá s čím jezdit. Ze dvou lokomotiv nemá firma k dispozici ani jedinou. Zatímco opravu lokomotivy „Resita“ plánovali na delší dobu, lokomotiva U46.101 měla už jezdit.
Podle JHMD stroj z roku 1955, přezdívaný podle místa výroby „polka“, aktuálně prochází závěrečnou etapou prací. „S ohledem na náročnost oprav a stáří stroje je však proces opětovného uvedení do provozu poměrně složitý a plný komplikací, s nimiž nebylo vždy počítáno. Z toho důvodu se bohužel oprava nestihla dokončit ještě před začátkem letních prázdnin. Před zahájením zkušebních jízd bude ještě potřeba smontovat a vyměřit opravený šoupátkový rozvod, válce a přilehlou armaturu. Souběžně se dokončuje osazení všech komponent stanoviště,“ uvedly JHMD na svých stránkách.
Naopak na úzkorozchodné trati z Třemešné do Osoblahy mohou letos i návštěvníci počítat během léta s parním provozem. Parní lokomotivy U57.001 a U46.002 jsou v provozu střídavě každý víkend, v některé dny obě najednou.
České dráhy na letošní rok připravily řadu spojení zejména historickými motorovými vozy. Celé léto bude o sobotách a nedělích vyjíždět například červený historický Hurvínek na lokálku z Břeclavi do Lednice na jižní Moravě.
Téměř po celou dobu prázdnin přibližně jednou týdně jsou plánované také pravidelné jízdy zvláštního vlaku Králický Sněžník z České Třebové přes Ústí nad Orlicí, Letohrad a Lichkov do Hanušovic po dnes jen zřídka využívané trati a na muzejní lokálce Kolešovka z Lužné u Rakovníka do Kolešovic. Na Kralickém Sněžníku se budou střídat parní lokomotivy s historickými vagóny a rychlíkový motorový vůz přezdívaný krokodýl. Na Kolešovce jsou plánované jízdy s parní lokomotivou. Při těchto jízdách lze navštívit také železniční muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka s řadou unikátních historických lokomotiv, ať již jsou parní nebo patří k tzv. moderním trakcím. Muzeum je o prázdninách otevřeno denně od 9:30 do 17 hodin.
Jednou týdně bude vyjíždět také historický motorový vůz řady M 240.0 přezdívaný singrovka na spoje Mattoni expresu z Karlových Varů do lázní Kyselka. Část pravidelných vlaků na první elektrifikované železnici na sever od Alp pak odveze historická elektrická lokomotiva bobinka z roku 1956. Bobinka jezdí každý víkend od poloviny června do poloviny září.
Od konce července a během srpna se bude konat také tradiční akce Parní léto na trati 227 v okolí kouzelného městečka Telč. Historické parní vlaky zde budou jezdit od Kostelce u Jihlavy až do Slavonic například 27. a 28. července a také 3., 4., 10. a 11. srpna. Parní léto v Rožnově pod Radhoštěm se chystá na 6. července, 3. a 17. srpna
Chystají se ovšem i další zážitkové jízdy s historickými vlaky. Ty vyjedou například mezi železničním muzeem v Lužné u Rakovníka a depozitářem NTM v Chomutově, v okolí Bezdružic v západních Čechách, na tratích kolem Berounky nebo Sázavy.
Přehled plánovaných nostalgických jízd lze nalézt také na webu ČD Nostalgie.