NKÚ kritizoval pomalou obnovu vozidel Českých drah i jejich soutěže
Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) upozornil, že věková struktura vozidel Českých drah neodpovídá stávajícím ani budoucím požadavkům objednatelů veřejné dopravy a
Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) upozornil, že věková struktura vozidel Českých drah neodpovídá stávajícím ani budoucím požadavkům objednatelů veřejné dopravy a investice. Současně kontroloři zjistili, že nákup nových vozidel nevede na některých linkách k nárůstu počtu cestujících.
Vyplývá to z kontrolního závěru z kontroly, při které NKÚ prověřoval hlavn peníze poskytnuté dopravcům na obnovu kolejových vozidel.
„I přes mírný pokles průměrného stáří železničních kolejových vozidel tvoří podstatnou část vozového parku Českých drah vozidla starší 30 let, často za hranicí technické i morální životnosti,“ uvedli kontroloři v tiskové zprávě.
Podle zprávy roce 2012 provozovaly České dráhy přibližně 42 procent takto starých vozidel, loni to bylo zhruba 35 procent. Kontroloři přitom neřešili vůbec kvalitu vozového parku i fakt, že některé starší soupravy nabízí cestujícím lepší komfort než nové. Podle nich jsou 30 let staré vozy na nebo za hranicí morální a technické životnosti.
České dráhy ve svém vyjádření uvedly, že vysoké stáří je důsledkem téměř nulových nákupů nových vozidel do roku 2007. „Potřebujeme investovat dalších 40 miliard korun,“ uvedl na twitteru generální ředitel Miroslav Kupec.
NKÚ poukázal i na způsob, jakým České dráhy vybíraly dodavatele nových vlaků. U zakázek za 4,3 miliardy korun přišla jediná nabídka. „Tímto postupem nebyla ověřena výhodnost ceny a podmínek dodávek v rámci soutěže více dodavatelů. Tato okolnost mohla mít vliv na hospodárnost realizace projektů,“ uvedl NKÚ ve svém závěru.
NKÚ se pozastavil i nad dotací na elektrické jednotky InterPanter na rychlíky R13 mezi Brnem a Olomoucí přes Břeclav. V monitorovací zprávě k evropské dotaci ministerstvo uvedlo, že došlo díky nasazení nových vlaků k nárůstu počtu cestujících. „V rozporu s tím je ale informace uvedená v téže monitorovací 13 zprávě, že oproti původním předpokladům v období od května 2016 do května 2017 nedošlo k nárůstu, ale naopak k poklesu počtu přepravených cestujících, „… což je pravděpodobně dáno nepředvídaným vstupem soukromých dopravců (Arriva, RegioJet) na část projektové linky Praha – Olomouc – Staré město u Uherského Hradiště,“ uvedl NKÚ.
Podobně kritizoval NKÚ i dotaci z Regionálního operačního programu na nákup vlaků pro linku ha ostravské letiště. V nm ČD počítaly s nárůstem cestujících o deset procent za pět let. Místo toho ale došlo k poklesu počtu cestujících o 16,41 %. „ČD k poklesu uvedly, že byl ovlivněn několik faktory, mj. změnou koncepce dopravy v rámci Moravskoslezského kraje na jednotlivých linkách a nedostatečnou poptávkou po přepravě do cílové stanice Mošnov způsobenou poklesem poptávky po letecké přepravě,“ tvrdí NKÚ ve své zprávě. Stejně tak NKÚ upozornil na známý fakt, že ČD za soutěž na dodávku vozidel na některé linky hrozí vracení peněz do státního rozpočtu kvůli nedodržení podmínek soutěže.