- Železnice •
- Město •
- Automobily
Neomezené cestování za 3 eura denně nebo konec 140 na dálnicích. Nová rakouská vláda představila plány v dopravě
Nová rakouská vláda lidovců a zelených bude v dopravě výrazně preferovat železniční dopravu. Nepočítá naopak s dalšími experimenty na dálnicích
Nová rakouská vláda lidovců a zelených bude v dopravě výrazně preferovat železniční dopravu. Nepočítá naopak s dalšími experimenty na dálnicích v podobě zvyšování rychlosti na 140 kilometrů v hodině. Cílem je přilákat více lidí do veřejné dopravy celoroční jízdenkou s cenou 3 eura za den za neomezené cestování po celé zemi. V programovém prohlášení pro dopravu řeší výrazně také například cyklistiku či infrastrukturu pro pěší.
Vyplývá to ze zveřejněného programového prohlášení nové vlády. Dopravě je věnováno celkem 20 stran. Pro srovnání: v případě vlády premiéra Andreje Babiše je doprava na celkem třech stranách.
Podle programového prohlášení je jednou z priorit nové vlády celkové snižování emisí skleníkových plynů z dopravy. Ministryní má být třiačtyřicetiletá Leonore Gewessler (Zelení). V Rakousku je doprava součástí velkého ministerstva infrastruktury, pod které spadá například i životní prostředí či energetika.
Plány nové vlády počítají se zavedením hodinového taktu na železnici po celém Rakousku. Lidi z aut má přitáhnout celoroční síťová jízdenka ve třech verzích: pro jednu spolkovou zemi za euro denně, pro dvě za dvě euro a pro celé Rakousko za 3 eura denně. Nová vláda chce nastavit úplně nový systém financování systému veřejné dopravy.
Železničním dopravcům má ulevit snížení poplatků za obnovitelné zdroje energie, o to samé usilují dopravci i v Česku. Objem peněz do železniční infrastruktury se má zvyšovat o pět procent. Kromě již dříve schválených velkých investic je cílem i elektrizace 90 % tratí v Rakousku. V plánu je podpora nočních vlaků a také autovlaků.
Zdraží naopak létání: vláda počítá se zvýšením daně za každý let na fixní sazbu 12 euro za každou letenku. Dosud je poplatek různý podle doby letu, nejvíce 17,50 za dálkový let.
Proměnou má také projít systém zdanění nákupu nových aut, bude více rozlišovat emise. Rakousko ale bude dál méně zdaňovat diesel.
Program řeší i zcela ekologické způsoby dopravy: podíl cyklistiky na přepravě osob se má do roku 2025 zdvojnásobit na 13% především výstavbou nových stezek a dalšími úpravami silnic ve prospěch cyklistů.
Řidiči nemohou počítat s tím, že se bude na dálnicích jezdit rychleji než dosud. Zatímco předchozí vláda zavedla pilotní provoz s rychlostí 140 km/h, nová počítá s jeho ukončením. Rychlost na rakouských silnicích by se podle vlády měla naopak snižovat kvůli emisím. Revizí mají projít i pravidla silničního provozu, zejména pak v oblasti snížení maximální povolené rychlosti nejen na dálnicích.