Nejvíce nehod na železnici za pět let. Škody z nich jsou menší, většina usmrcených jsou sebevrazi
Celkem 1012 mimořádných událostí museli loni na české železnici řešit vyšetřovatelé Správy železniční dopravní cesty. Meziročně jejich počet narostl o
Celkem 1012 mimořádných událostí museli loni na české železnici řešit vyšetřovatelé Správy železniční dopravní cesty. Meziročně jejich počet narostl o více než sedm procent. Došlo ale k poklesu škod. Při nehodách na železnici loni zahynulo 237 lidí, většinou sebevrahů. Počet nehod je nejvyšší za pět let.
Vyplývá to ze zprávy o nehodovosti, kterou zveřejnila SŽDC. Jde o nehody pouze v síti SŽDC, chybí v nich data například o nehodách na vlečkách nebo několika soukromých drahách. Podle statistik může za 12,7 % nehod přímo SŽDC.
Podle zprávy loni čtyři události odpovídaly kvalifikaci vážné nehody, což jsou srážky nebo vykolejení drážních vozidel, jejichž následkem je smrt, újma na zdraví alespoň pěti osob nebo škoda velkého rozsahu. Šlo o nehodu Leo Express v Přerově, listopadovou srážku vlaku s nákladním autem v Želechovicích nad Dřevčicí, prosincové vykolejení vlaku mezi Libčicemi a Kralupy nad Vltavou a srážku osobního vlaku s nákladním autem u Bystrovan. 421 událostí bylo zařazeno mezi nehody, zbývajících 587 případů figuruje v kategorii nově označované jako incidenty.
Podle zprávy SŽDC červnové projetí cestového návěstidla a najetí elektrické jednotky 480 Leo Express do zarážedla kusé koleje na přerovském nádraží způsobilo škodu za 30 milionů korun a došlo ke zranění celkem 19 lidí. Pomyslnou druhou příčku obsadilo vykolejení nákladního vozu mezi stanicemi Libčice nad Vltavou a Kralupy nad Vltavou z 1. prosince. Vagon se zlomenou nápravou ujel ve vykolejeném stavu ještě úsek dlouhý 1,8 kilometru, na kterém poškodil železniční svršek. Výsledná škoda přesáhla 10 milionů korun. Celkový objem škod na české železnici loni dosáhl 178,8 milionu korun, o čtyři miliony méně než rok před tím.
Podle Pavla Tesaře ze SŽDC statistika srážek drážních vozidel nevybočuje z průměru posledních let, loni šlo o pět případů. „Pokračoval rovněž sestupný trend u vykolejení drážních vozidel za jízdy. Za celý loňský rok se jich eviduje osm, což je nejméně za posledních sedm let,“ řekl Tesař. Naopak počet střetů vlaků s překážkou je nejvyšší od roku 2013 – 151, to samé platí i o vykolejení při posunu, těch nastalo 76.
Nejhorší výsledek za pět ukazuje i statistika jízdy vaků za návěstidla zakazující jízdu. 126 projetí je pětileté maximum, až na čtyři výjimky šlo vždy o chyby zaměstnanců dopravců. Došlo k projetí 48 odjezdových, 32 cestových a 23 seřaďovacích návěstidel. Nejčastějším důvodem, a to celkem 47krát, bylo nedobrzdění vozidla, u 37 případů pak bylo jako příčina určeno nerespektování návěstí při posunu.
Nehodovost na železničních přejezdech zůstala na podobné úrovni jako předloni. Celkem 160 střetů zapříčinilo 34 úmrtí, což je o deset méně než v roce 2016. Největší podíl nehod připadá na přejezdy zabezpečené světelnou signalizací – 74. Na přejezdech s výstražnými kříži došlo k 63 střetům, nehodu na kříženích vybavených světelnou signalizací a závorami způsobilo dalších 22 řidičů. „Ze statistik přitom vyplývá, že hned 14 usmrcených jednalo ve zjevně sebevražedném úmyslu. Méně pozitivně vychází počet zraněných, kterých bylo 81, což znamená meziroční nárůst o patnáct,“ dodal Tesař.
Sebevrazi tvoří stále většinu lidí usmrcených loni na železnici, celkem jich bylo 203. Dalších 25 sebevrahů skončilo mezi zraněnými.